Príhovor – Pascha 2020
Bratia a sestry, Christos Voskrese!
Možno ste si už niekedy všimli, že naše
dva významné sviatky v sebe nesú niečo iracionálne, rozumom
nepochopiteľné, nevysvetliteľné, jednoducho niečo, čo človek môže
akceptovať jedine vierou. Pri Vianociach sme konfrontovaní s posolstvom,
že panna počala a porodila syna. Ježišovo splodenie bolo, je a zostane
ukryté ľudskému rozumu. Nakoľko sa to racionálne nedá vysvetliť.
Pri Veľkej noci sa zas musíme vyrovnať
so zvesťou o Ježišovom vzkriesení. Mŕtvy po troch dňoch ožil a opustil
svoj hrob. Nakoľko aj toto je racionálne neprijateľné, vznikli rôzne
poňatia a vysvetlenia toho, čo sa stalo v čase medzi Golgotským krížom
a Veľkonočným ránom.
Niektorí tvrdili, že Ježiš nezomrel, len
zamdlel. Pochovali teda nie mŕtveho človeka, len človeka v bezvedomí.
Ježiš sa následkom chladu v hrobe prebral a opustil hrob. No toto je
historicky absolútne neprijateľné. Rímski vojaci vlastným životom
zodpovedali za to, že z kríža bude sňatý len mŕtvy človek. A keby aj –
kameň, ktorým bol zatarasený vchod do hrobu, dal poriadne zabrať
niekoľkým mocným chlapom. Žeby si s ním poradil utýraný a prebodnutý
Ježiš?
Ďalšia teória špekuluje o tom, že Ježiša
uniesli z hrobu jeho vlastní učeníci, ktorí sa psychicky nedokázali
vyrovnať so stratou svojho Majstra. A tak radšej všetkým nahovorili, že
vstal z mŕtvych, aby aspoň takto prekonali túto traumu. No ako vieme,
hrob bol zabezpečený rímskou strážou. A učeníci? Boli vydesení, utiekli,
skrývali sa. Krádež teda môžeme tiež vylúčiť.
Iní hovoria, že telo nevzali učeníci, ale Židia alebo Rimania.
Ak by to tak však bolo, prečo potom, keď učeníci začali zvestovať
Vzkriesenie, neprišli s mŕtvym telom a jednoducho nevysvetlili, ako to
bolo? Mohli zabalzamované telo poprevážať po uliciach Jeruzalema
a všetkým ho verejne ukázať. To by úplne zničilo kresťanskú zvesť. Ale
namiesto toho, židovské a neskôr aj rímske autority kresťanov prenasledovali. Nebolo to náhodou preto, že nemali argumenty? A ak by dáke mali, prečo sa nám nikde nezachovali?
Koncom dvadsiateho storočia vyšla kniha
s názvom Žil Kristus? Autorka, okrem iného, písala, že všetky Ježišove
zázraky opísané v evanjeliách, vrátane Ježišovho vzkriesenia, sú proti
prírodným zákonom, teda sa nikdy nemohli stať.
Neviem, čo si autorka predstavovala pod
pojmom zázrak, ale ja si myslím, že zázrak musí byť niečo, čo je proti
prírodným zákonom, inač by to zázrak nebol. Niektorí sa pýtajú, či sa
vzkriesenie Ježiša dá vedecky dokázať. Samozrejme, že nie. Vedecky
môžete dokázať niečo, čo sa dá experimentálne overiť prírodovednými
pokusmi, napríklad, že z neživej hmoty nevzniká život, ale žiadna
historická udalosť sa nedá dokázať vedecky.
Dnes si môžeme položiť otázku, či
v súčasnej spoločnosti, ktorú charakterizuje relativizovanie skutočných
hodnôt a všeobecná neistota, vôbec možno hovoriť o vzkriesení. Zvesť
o vzkriesení vyznieva pre niektorých ako niečo nepochopiteľné –
iracionálne. Katolícka cirkev napriek všetkým negatívnym
charakteristikám života v dnešnej spoločnosti, zvestuje vytrvalo práve
istotu Kristovho vzkriesenia. Z toho plynie, že Ježišov kríž, aj keď
nepochopiteľne a paradoxne, predsa len dáva zásadnú odpoveď na všetky
dilemy sprevádzajúce človeka od narodenia až po smrť. Ježišovo
vzkriesenie je zásadnou odpoveďou na prirodzenú ľudskú túžbu po láske,
po spravodlivom a bohabojnom živote a jeho konečnom posúdení.
Po tieto dni budeme často počuť „Niet ho
tu, lebo vstal ako povedal“ Bratia a sestry, keď vstal, to znamená, že
ožil. Ježiš teda žije!, spievame, alebo sa pozdravujeme „Christos
Voskrese – Kristus vstal z mŕtvych“. Kristus nezostal v hrobe, ale
vyšiel z neho. On žije! Toto je Veľkonočné posolstvo pre všetkých nás.
Máme teda poslanie stať sa ohlasovateľmi
života. Dokážeme to vtedy, ak sa „nezabudneme“ na Kalvárii. Žiaľ, mnoho
kresťanov, aj keď azda v dobrej vôli, zostane na Kalvárii a nestihne
stretnutie so Zmŕtvychvstalým. Pri pohľade na rozličné formy utrpenia
a smrti je im bližší mŕtvy na kríži než živý Ježiš. Je zrejmé, že cesta
k živému Ježišovi vedie cez našu osobnú Kalváriu a bolesti našich
blížnych a celého ľudstva, ale tu sa to nemôže skončiť. Nemôžeme ostať
len pri Veľkom piatku, akoby neexistovalo Veľkonočné ráno. Nech je to
niekedy akokoľvek ťažké a zdĺhavé, musíme dôjsť k Zmŕtvychvstalému
a dotknúť sa ho, objať ho, pokloniť sa mu, aby nás mohol naplniť svojím
životom, šťastím, radosťou a nádejou.
Nezostaňme len pri speve, že Ježiš žije,
ale sami žime. Dokazujme, že Ježiš žije v nás, a že naše skutky, slová,
sa s tým zhodujú.
Komentáre
Zverejnenie komentára