Mt 22, 1 - 14
Bratia a sestry!
Cítite sa počas slávenia liturgie spokojní a šťastní? Tešíte sa, keď
vás pozývajú zvony do chrámu a vy môžete byť účastní na liturgii?
V dnešnom evanjeliu sa opakuje slovo: pozvanie a povolanie. Už
samotné slovo pozvanie hovorí o tom, že na sv. Liturgie by nemal nikto
chodiť z donútenia alebo zo zvyku, ale má sa cítiť ako ten, kto je
pozvaný na tú najlepšiu oslavu. Na sväté liturgie by sme mali chodiť ako
tí, ktorí sa na oslavu tešia – nie ako niekto, kto o slávenie nemá
záujem a bol by radšej niekde inde. Všetci, ktorí sa zúčastňujeme
liturgických slávností, by sme mali pochopiť, že pozvanie na liturgiu je
pre nás určitým povýšením.
V dnešnom texte sme počuli, že aj samotnému Pánovi sa začali pozvaní
jeden za druhým vyhovárať. Preto sa nečudujme, že aj v našich časoch sa
nájde človek, ktorý možno nepovie priamo: “pole som kúpil, musím ísť
a obzrieť si ho“, ale skôr: “rozbehol som biznis, musím sa teraz starať
aby všetko fungovalo…“ atď atď. Akoby sa nič nezmenilo – aj dnes dávame
často prednosť materiálnym veciam.
Pozvanie, o ktorom sme dnes počuli bolo adresované pre všetkých –
dobrých aj zlých. My kresťania dosť často vieme škatuľkovať ľudí, keď
povieme – tento je dobrý a tento zlý. Podľa čoho tak usudzujeme? Žiaľ
často podľa svojho vlastného ohodnotenia. Áno, aj nečestní ľudia sú
súčasťou Cirkvi, aj hriešni a slabí, ale Cirkev našťastie nie je
„spoločenstvo perfektných“. Nie je to spoločnosť dokonalých. Sme len
spoločenstvo hriešnikov, uvedomujúcich si svoje zlyhania. Túžiacich po
odpustení. Sme spoločenstvo, ktoré prijalo pozvanie na svadobnú hostinu,
ku ktorej nás pozval Kristus. On dokonalý je – je svätý a milujúci.
Škoda, že nie vždy kráčame v stopách svojho Zakladateľa a aj nám,
rovnako ako mužovi z evanjelia, chýba slávnostné svadobné rúcho, hoci to
bolo ku každej pozvánke „automaticky“ priložené. Nemôžem sa uspokojiť
len s tým, že som kresťan a patrím do cirkvi, alebo že som bol
pokrstený. Posledné rozhodnutie o tom kto je dobrý a hodný povie Boh
a nie my, ktorí neraz posudzujeme podľa vlastných merítok.
Je tu teda nastolená vážna požiadavka: svadobné rúcho. Nemať
slávnostné rúcho znamenalo v krajinách Orientu citeľné porušenie zvyku.
Niečo ako pohŕdanie hostiteľom, ktoré bolo rovnocenné s ignorovaním jeho
pozvania, či odmietnutím, pretože svadobné rúcho bolo súčasťou
pozvánky. Aj my ako členovia cirkvi dostávame seriózne varovanie:
Povolanie ktoré sme dostali, nám ukladá žiť v zhode s týmto povolaním.
Bol si pokrstený? Potom aj ži ako pokrstené dieťa a nerob Bohu na zemi
hanbu! Bol si myropomazaný – birmovaný? Potom sa správaj, ako dospelý
kresťan. Obrazne povedané: Pred Bohom sa nedá obstáť v šatách vlastnej
spravodlivosti. Kto si trúfa predstúpiť pred Boha v odeve vlastnej
spravodlivosti, podobá sa hokejistovi, ktorý by chcel na zápas nastúpiť
v skvelom značkovom obleku a v najnovších lakovkách, a nie v potrebnom
športovom výstroji. Človek v značkovom obleku a nových lakovkách síce
môže vyzerať elegantnejšie ako hráč v hokejovom drese a korčuliach, ale
v zápase by neobstál, nemal by najmenšiu šancu. Rovnako pred Bohom
neobstojí, kto sa chce spoliehať na odev vlastnej spravodlivosti, ale
iba ten, kto si obliekol a nosí Kristovu spravodlivosť. Nuž a čo sú tie
šaty? Čo je to rúcho, o ktorom je dnes reč? Je to nové bytie. Je to nový
život s novými hodnotami. Použijem citát od sv. Pavla: Lebo všetci, čo
ste pokrstení v Kristovi, Krista ste si obliekli. (Gal 3, 27). Teda sme
prijali Jeho spôsoby, Jeho učenie, Jeho myslenie. Hosť, u ktorého sa
takéto „rúcho“ nenašlo, bol človekom, ktorý i napriek príslušnosti
k cirkvi sa pred všetkým tým „novým“ uzatvoril. Neprijal Božiu Cestu,
ale zotrval vo svojej vlastnej spravodlivosti a zbožnosti.
Spomínam si na jednu otázku, ktorú položilo dieťa svojmu otcovi: Kde
je Boh? – Otec povedal – je tam, kde Ho pozveš – tam, kde Ho pustíš.
V dnešnom evanjeliu – „pozvanie na svadbu“ nás Boh pozýva – On chce aby
sme prišli na svadbu. Ide o to, aby sme Ho do nášho života pustili. –
Teda aby sme Ho pustili do nášho vnútra a riadili sa ním. Ide o to
nielen byť členom Cirkvi, ale žiť podľa Krista.
Bratia a sestry, cítite sa na liturgiách spokojní a šťastní? Takto
som začal dnes svoj príhovor. Na túto otázku si musíme odpovedať každý
sám. Avšak v prvom rade si musíme odpovedať – chodím sem z povinnosti či
donútenia? alebo ako pozvaní, ktorý sa na oslavu teší?
Amen.
Amen.
Komentáre
Zverejnenie komentára