Jn 5, 1-15
Bratia a sestry, čo je to ľahostajnosť?
Podľa slovníka ľahostajnosť je nevšímavosť k okoliu, osoby, či veci.
Tento postoj vyplýva z nezáujmu o svoje okolie. Toľko slovník k významu
tohto slovíčka.
O ľahostajnosti rozpráva aj dnešné evanjelium, ktoré sme si práve
prečítali. To, čo charakterizovalo ľudskú ľahostajnosť v Jánovom
evanjeliu, bol závod o prvý vstup do liečivej vody jazera. Ľudia verili,
že anjel zostupujúci do jazera zvíri vodu a kto prvý vstúpi do tejto
vody, bude uzdravený. A tak sa pri liečivom jazere zvádzal boj o prvý
vstup do vody.
Ako sme si mohli všimnúť šance nemali všetci rovnaké. Pri jazere
sedeli trpiaci – chorí, slepí, chromí… a predsa každý bojoval zo
všetkých síl. Bol to bezohľadný – priam neľudský boj. A do tejto
situácie konkurenčného „boja“ vstúpil Ježiš. On si všimol toho, ktorý
bol úplne bez šance. Tento nešťastník čakal na pomoc od iného človeka.
K uzdraveniam v jazere dochádzalo zriedkavo. Nie preto, že voda sa
zvírila iba raz za čas, ale preto, že ľudia si boli konkurentmi
a nepriateľmi. Nevedeli byť k sebe navzájom ľudský.
Ježiš uzdravil len jediného človeka – nekonalo sa žiadne hromadné,
neľkolepé uzdravenie všetkých chorých. Ježiš zvíril hladinu ľudského
nezáujmu a ukázal nám, že najväčšou chorobou v ktorejkoľvek dobe nie sú
telesné postihnutia, ani civilizačné ochorenia, ale najväčšou biedou
sveta je nedostatok záujmu, nedostatok skutočnej ľudskosti v nás.
Kristus chce aj dnes „zvíriť“ hladinu ľudskej ľahostajnosti.
Všetci dobre vieme, že ľahostajnosť môže rozložiť nielen rodinu, ale
celú ľudskú spoločnosť. Hlavne vtedy, keď nevidíme problémy druhého
človeka – veď niekto sa postará… Nevadí nám, že okolo našich dedín ľudia
sypú odpadky, že v parkoch mladí berú drogy, že na uliciach vyčíňajú
vandali, že politici kradnú a klamú… Kedysi si museli ľudia na dedinách
viac pomáhať, inak by neprežili. Dnes sa oddeľujeme vysokými plotmi,
zatvárame svoje brány, dvere, mysle i srdcia pred problémami okolo nás.
Kto ich však za nás vyrieši?
Asi by sme nemali žiť tak plytko, ľahostajne, bez záujmu o svet okolo
nás. Viem, že ľahostajnosť môže byť reakciou na sklamanie, bezmocnosť
alebo utrpenie. Viktor Frankl hovorí: „Práve tam, kde nemôžeme meniť
situáciu, treba meniť nás samých, a síce rásť, dozrievať a prerastať
seba samých. Môžeme tak konať až do smrti. Aj život, ktorý sme zdanlivo
premárnili, je možné ešte spätne naplniť zmyslom. Tým, že práve v tomto
sebapoznaní prerastieme sami seba“.
Elie Wiesel spomína legendu o jednom rabínovi. Povrávalo sa o ňom, že
vraj každé ráno vystupuje do neba. Samozrejme, našli sa takí, čo týmto
zvestiam nedôverovali. Jeden človek sa odhodlal, že rabína bude
sledovať, všetko preskúma a snáď sa mu podarí odhaliť niečo, čo zruinuje
falošnú fámu svätosti. So svojím zámerom sa zveril ostatným. Raz ráno
číhal na rabiho. Rabi vyšiel zo svojho domu a smeroval k lesu. Cestou
zbieral raždie a nakoniec vošiel do chatrče istej ženy, nevládnej
stareny. Keď sa rabi o ňu postaral, vybral sa na spiatočnú cestu. Keď sa
vrátil naspäť aj zvedavec, čakali ho mnohí nedočkavci, aby sa ho
spýtali: „Čo si videl? Je pravda, že rabi vystupuje do neba?“ On im odvetil: „Nie. Náš rabi vystupuje ešte vyššie.“
Bratia a sestry, táto legenda je akoby v protiklade voči príbehu
z evanjelia. Oproti ľudskej ľahostajnosti, kladie záujem rabiho
o bezvládnu starenu. Oproti ľahostajnosti nás všetkých sa kladie rabínov
život podľa Evanjelia. Oba príbehy spája existencia človeka v núdzi, čo
potvrdzuje Ježišove slová, že núdzni budú neustále medzi nami (Mt 26,
11; Jn 12, 8). Narážame na nich každý deň. A nemusí to byť iba
nevšímavosť, či ľahostajnosť ktorú prejavíme. V dnešnej dobe viac
narážame na ľudí, ktorí sú núdzni po ľudskej blízkosti…
Aj počas tohoto týždňa hľadajme príležitosti ako prekonať svoj
egoizmus a ľahostajnosť. Určite i v našom okolí je niekto, kto čaká, že
mu otvoríme brány svojho vnútorného hradu a poskytneme pomoc. Pretože ak
chceme nasledovať Ježiša, nemôžeme byť ľahostajní, lebo opakom lásky
nie je nenávisť… Opakom lásky je ľahostajnosť.
Komentáre
Zverejnenie komentára