Mt 17, 14-23
Bratia a sestry, v dnešnom evanjeliu sme počuli Ježišovu odpoveď a zároveň narážku na slabú vieru apoštolov. „Prečo sme ho nemohli vyhnať my?“ On im povedal: „Pre svoju malú vieru…“ Dobre
vieme, že viera je dar a nikto nemôže pokladať tento dar za niečo
automaticky pridelené. Pre neveriacich je naša viera mnohokrát terčom
posmechu a veľa ľudí si dokonca myslí, že nás oberá o radosť v živote
a my si ho nevieme “vychutnávať” naplno. Ale toto tvrdenie nie je
založené na pravde. Ktosi raz povedal, že veriaci a neveriaci kráčajú
životom ruka v ruke po tej istej ceste. Ibaže keď neveriaci povie: „Ja
som už došiel!“, veriaci mu na to povie: „Ja ešte pokračujem ďalej!“
Áno, životom kráčame spolu, veriaci aj neveriaci. Dokážeme “vychutnávať”
život rovnako, no keď život pre neveriaceho podľa jeho presvedčenia
končí, pre nás veriacich v podstate nanovo začína.
Pravdepodobne apoštoli mali po Ježišovej odpovedí o svojej viere
pochybnosti. Aj my sa mnohokrát pýtame: sú pochybnosti vo viere
normálne? Ale pozor – je veľký rozdiel medzi “pochybnou” vierou
a pochybnosťami vo viere. U nás kresťanov, sa pochybnosti vo viere
mnohokrát považujú za znak nedostatku viery. Ak si niekto začne klásť
otázky a pochybovať o vlastnej viere, o Bohu… Takého človeka začneme
okamžite pokladať za človeka s malou vierou. Veľakrát sa stáva, že takým
ľuďom dáme jasne najavo, že takéto otázky nie sú vítané.
Ako je to teda s pochybnosťami vo viere? Sú normálne a musím povedať,
že viera bez otázok nie je viera. Je to niečo bez pohybu, bez vývoja,
bez rastu – je to mŕtva viera. Aj Boh takto „veriaceho“ človeka je
mŕtvym Bohom, alebo aspoň veľmi vzdialeným Bohom.
Viera je jedna z vecí, ktorá sa neriadi podľa logiky. Naopak! Môže
byť malá, alebo veľká. Viera je, ako hovorí evanjelium o horčičnom
zrnku, záležitosťou procesu. Je niečo, čo rastie alebo, naopak – usychá
a hynie. A keď rastie, nerastie bez nášho vlastného pričinenia. Ako? Náš
život má tri fázy: detstvo, dospievanie a dospelosť. A tieto tri fázy
sa premietajú aj do našej viery, hoci práve v tejto oblasti, vek človeka
nie je rozhodujúci.
Vieme, že “detská viera” nepochybuje. Dieťa si myslí, že o Bohu vie
všetko. Na všetko má odpovede, Boha má presne zadefinovaného a jeho
viera je jasná a istá. “Dospievajúca viera” má jasno v tom, čo je možné
pochopiť a zároveň si je neistá nepochopiteľným Bohom. Až keď sa človek
dopracuje k odpovedi na otázku svojej identity „Kto som?“ – vtedy je
schopný pohnúť sa ďalej smerom k hlbším záväzkom, prijať iných a oddať
sa im, resp. venovať sa im.
Dospelá viera je viera, ktorá dorástla do takej výšky, že človek je
schopný vzdávať sa seba samého a svojich záujmov pre dobro svojho
blížneho. Toho nie je schopná ani detská, ani dospievajúca viera. Vtedy
je človek ešte príliš zameraný na seba a zamestnaný sám sebou. Až človek
na stupni dospelej viery dokáže ponúknuť Bohu seba samého, tak ako to
hovoríme v modlitbe Pána: „Buď vôľa tvoja!“ V tejto etape viery
už človek nečaká, že pochopí tajomstvo Boha. Ani nečaká, že Boh mu bude
slúžiť alebo sa bude správať tak, ako si to on želá. Dospelá viera
hľadá predovšetkým kráľovstvo Božie viac, než akúkoľvek inú vec týkajúcu
sa človeka samého. Bohu nekladie podmienky, ale prijíma Ho, prijíma
Jeho vôľu. Pre človeka s dospelou vierou je postačujúcou odmenou, keď
Bohu môže slúžiť.
Drahí bratia a sestry, v akej fáze vývoja sa nachádza naša viera?
Sme ešte len deťmi, dospievajúcimi alebo dospelými? Je dôležité vedieť
si na túto otázku odpovedať. Ak totiž človek má vo svojej viere rásť,
musí vedieť v akom štádiu sa momentálne nachádza. Samotný záver bude
možno trocha rozpačitý. Pýtali sme sa: Sú pochybnosti vo viere známkou
malej viery? Z toho, čo sme si povedali, vyplýva jedno: pochybnosti vo
viere sú fázou k viere bez pochybností, k dospelej viere. K viere, ktorú
by sme bez otázok nikdy nedosiahli.
Amen.
Komentáre
Zverejnenie komentára