Jn 20, 19-31
Bratia a sestry!
V istej rodine sa vždy pred
jedlom pekne pomodlili. Raz sa nahlas modlil otec, druhýkrát matka,
inokedy boli vyzvané deti... Jedného dňa sa malý synček opýtal: „Ocko a
prečo sa stále pred jedením modlíme?“ A otec odpovedal: „No, modlíme sa,
lebo, lebo... pretože sme sa vždy modlili a už sa nevypytuj a jedz,
lebo ti vychladne polievka!“
Boli
časy, keď všetko čo sa v cirkvi dialo, bolo „sväté“ alebo tabu.
Jednoducho sa o ničom nediskutovalo. Samozrejme, že vždy jestvovali aj
„Tomášovia“ – ľudia, ktorí mali „chrobáka“ v hlave – mali svoje otázky,
ale nik im na ne neodpovedal. Množstvo nedotknutých tém, nevyriešených
problémov a často i necitlivý prístup k týmto ľuďom spôsobilo, že mnohí opustili cirkev a zanevreli aj na Boha.
Nechcem
obhajovať nemožné – t. j. úsilie úplne pochopiť Boha ľudským rozumom.
Ani dnešný príbeh z evanjelia sv. Jána nepojednáva o náboženských
špekulantoch - o ľuďoch, ktorí sa chcú zmocniť Boha vlastným poznaním,
ale patrí ľuďom úprimne hľadajúcim.
Neraz
takýchto ľudí považujeme za prílišných zvedavcov. Osobne si však
myslím, že tí, ktorí nevedia deťom vysvetliť, prečo sa modlíme, tí,
ktorí nie sú schopní iným objasniť, prečo chodia do kostola a prečo sa
modlia, sa nachádzajú vo väčších tmách ako ľudia hľadajúci pravdu s
úprimným srdcom.
Zvykne
sa hovoriť: Ten je ako „neveriaci Tomáš“. Apoštol Tomáš však nebol
neveriacim, on hľadal pravdu. Mal veľa otázok a taktiež mal odvahu
priznať svoju nechápavosť. Možno máme aj my podobné „Tomášovské“ otázky,
hoci nemusia súvisieť so vzkriesením. Majme aj my odvahu povedať
Kristovi, tomuto nerozumiem... toto nechápem...
Čomu
sa môžeme od Tomáša učiť? – Neutiecť vo svojich pochybnostiach preč zo
spoločenstva. Neujsť do iného spoločenstva či cirkvi, ktorá práve „letí“
– je populárna. Tomáš zostáva v kruhu apoštolov. A to napriek tomu, že
ho učeníci nepresvedčili. Napriek tomu, že oni mali v srdciach radosť a
on pochybnosti.
V živote
sa stáva, že sa pokúšame hrať na silných a zbožných kresťanov. Budiť
dojem, že všetko je v poriadku. Pritom za našou vyrovnanou „fasádou“
mnohokrát skrývame pochybnosti. Tomáš je pre nás výzvou k čestnosti.
Výzvou otvorene si priznať: neviem, nerozumiem, nedokážem veriť... No
najmä výzvou zostať, neopúšťať spoločenstvo – Cirkev. Práve do tohto
spoločenstva za Tomášom prichádza Ježiš. Ide za ním tam, kde s Ním Tomáš
už nepočítal. Je tu s ním a pre neho osobne, aby s ním hovoril, aby
porazil jeho neveru.
Spomína
sa, ako k istému starému mníchovi – predstavenému kláštora – prišiel
jeho rádový brat a žaloval sa mu: „Nedokážem sa viac modliť, nemám síl
veriť.“ Prosil ho, aby nemusel viac chodiť na pobožnosti, lebo jeho
modlitby by boli iba klamstvom. Starý mních mu však povedal: „Predsa tam
choď a dívaj sa, ako sa modlia tvoji bratia...“ Predstavený ho nenútil k
tomu, čoho nebol schopný. Ale neponechal ho ani napospas jeho
neschopnosti. Nedovolil, aby sa pocity neschopnosti a slabosti stali
centrálnou pravdou jeho života.
Tomáš
sa nepretvaroval, a ani sa neoddelil od ostatných. Zostal v
spoločenstve, hoci vnútorne stál mimo neho. Bol čestný. A Pán Ježiš to
videl. Nič mu nevyčítal. Nekarhal ho, že si dovolil pochybovať. Veď
práve v spoločenstve majú čestné pochybnosti a úprimné otázky svoje
miesto.
Bratia
a sestry, možno si povieme: „Tomášovi bolo hej, keď k nemu prišiel
Kristus osobne.“ Mal výhodu. Čo my? Nám sa Boh takto nezjaví. Veď aj my
by sme verili, keby sme mohli vidieť Ježiša zoči-voči.“... Nehľadajme
výhovorky. Neutiekajme sa k onomu známemu: Keby, keby, keby! Chopme sa
radšej toho, čo tu je. Ježiš nás nemiluje menej ako Tomáša! Aj našu
situáciu, naše pochybnosti a nejasnosti berie vážne. Jeho pomoc
a odpoveď na naše pochybnosti nám dáva v záverečných slovách 20. kap.
Ev. Jána: „...toto je napísané, aby ste verili, že Ježiš je Mesiáš, Boží Syn, a aby ste vierou mali život v jeho mene“.
Ako
povedal sv. Augustín: „Tomáš pochyboval, aby sme my nemuseli
pochybovať.“ Máme Evanjelia, ktoré nám svedčia o živom – vzkriesenom
Kristovi. Pre nás kresťanov, žijúcich po Kristovom vzkriesení, je
dôležité uveriť skôr, ako Ježiša uzrieme aj svojimi očami. Príbeh
Tomáša, človeka s čestnými pochybnosťami, nás k tomu povzbudzuje.
Povzbudzuje nezúfať, keď naša viera nie je perfektná.
Komentáre
Zverejnenie komentára