Jn 1, 43-52
Bratia a sestry,
často, keď čítam tento evanjeliový text, zdá sa mi vo viere
a povolaní všetko také jednoduché… Stačí prísť za človekom, ukázať na
Ježiša a povedať: Toto je Spasiteľ sveta, toho potrebuješ, aby si bol
spasený… oslovený trochu zapochybuje, ale potom si prečíta niečo zo
svätého Písma a stane sa z neho kresťan. No, pravdu povediac, ešte som
v reále nevidel, aby toto stačilo k obráteniu a k tomu, aby človek
uveril v Ježiša Krista.
To povolanie Natanaela sa zdá až príliš jednoduché a naivné. Pretože v dnešnom svete to takto nefunguje.
Ľudia majú toľko pochybností, toľko výhrad a všelijakých námietok, že
rozhodnúť sa pre Krista je pre mnohých priam neuskutočniteľná vec.
Čo tak oslovilo Natanaela, že sa rozhodol nasledovať Krista?
V evanjeliovom texte sa mi páčilo, ako Filip pozýval Natanaela. Filip
nehovoril o tom, že Ježiš je Mesiáš. Iba pozýval k tomu, aby sa Natanael
prišiel presvedčiť – aby sa na Ježiša prišiel pozrieť. To bola ponuka
pre rozumného a hľadajúceho človeka. Poď a uvidíš! Presvedč sa sám. Ja
ti nedávam hneď odpoveď. Nerozhodujem za teba, nerozkazujem ti, komu máš
veriť a ako máš veriť. Poď presvedč sa sám, si predsa rozumný človek.
Natanael dostal pozvanie. Presvedčil sa sám a uveril. A zrazu nebol
problém ani v tom, že je Ježiš z Nazareta. Dokážeme aj my dnes hľadať
Krista bez predsudkov? Dokážeme sa v dnešnej dobe pozrieť na Krista,
Cirkev bez toho, aby sa nám v mysli hneď nevynorili všetky chyby
kresťanstva a problémy dnešnej cirkvi, ako nám ich s radosťou servírujú
média?
Predsudky. To je to, čo nás veľmi často obmedzuje a brzdí prijať Krista. Akosi
automaticky najprv skúmame Cirkev, ľudí v Cirkvi, a až potom počúvame,
čo hovorí Kristus. Natanael toto dokázal zmeniť, aj keď sa mu nepáčila
hneď prvá vec, ktorú sa o Ježišovi dopočul – že je z Nazareta. Áno, je
veľmi ťažké nehľadieť v prvom rade na všetky tie problémy a škandály,
s ktorými sa kresťanstvo v dnešnom svete spája. Napriek tomu nás Kristus
volá, aby sme ho spoznali a vyznali našu vieru v neho.
Je mnoho veriacich – aj kňazov, ktorí sa označujú za kresťanov, ale
ktorí vedú nekresťanský život, ba dopúšťajú sa činov, ktoré sú
v krikľavom rozpore s Ježišovým evanjeliom. Keď ich vidia nekresťania,
pôsobí to na nich odpudivo, neraz pohoršlivo a škandalózne.
Tragické však je, že ich kritika sa neobmedzuje iba na tých
takzvaných kresťanov, ale takto pohoršení ľudia svoj odpor rozširujú aj
na Ježiša Krista. To je veľký predsudok, za ktorý nesú veľkú
zodpovednosť tí kresťania, ktorí sa nehodne správajú. Ale aj tu by sa
mal nájsť niekto, kto by povedal: Nedaj sa znechutiť tým, že vidíš
nehodných kresťanov, poď a sám sa presvedč o Ježišovi, nezávisle od
tých, ktorí svojím životom deformujú jeho obraz.
Pápež František sa v jednom príhovore pýta, „čo je škandál?“
a odpovedá: Škandál je hovoriť jednu vec a robiť druhé. Je to dvojitý
život. Totálne dvojitý život. Mnohí s hovoria: “Ja som dobrý katolík,
chodím vždy na liturgiu – na omšu, patrím do tejto a tamtej organizácie,
modlitebnej skupiny…..” ale na druhej strane je ich život nekresťanský.
Neplatia zamestnancom mzdu, využívajú ľudí, sú nečestní pri svojich
obchodoch, perú špinavé peniaze…” Dvojitý život. A taký pohoršuje
ostatných ľudí.
Bratia a sestry, tak ako Filip pozval Natanaela ku Kristovi, tak nás
dnes Kristus pozýva k sebe. Aj nám hovorí „poď a uvidíš“ nepozeraj na
ľudí, ktorí sa iba volajú kresťania. Ja chcem byť s tebou, chcem aby si
ma spoznal. Aká bude naša odpoveď ?
Komentáre
Zverejnenie komentára