Lk 18, 10-14
Jeden
z kňazov predniesol vo svojej farnosti ohnivú kázeň na tému dnešného
Evanjelia. Chválil postoj pokorného mýtnika a silnými slovami hanil
modlitbu sebaistého a pyšného farizeja. Skoro všetci počúvajúci mali zo
slov kazateľa veľký dojem. Jeden z miništrantov sa tiež rozhodol, že sa
nikdy nebude dopúšťať omylu pyšného farizeja, ktorý sa modlil: „Bože,
ďakujem Ti, že nie som ako iní ľudia, vydierači, nespravodliví,
cudzoložníci, alebo aj ako tento mýtnik“...
Chvíľu
po skončení Svätej Liturgie miništrant pristúpil k farárovi a povedal:
„Dnes ste mali veľmi peknú kázeň“. A dodal: „Bohu vďaka, že nie som
taký, ako ten farizej“...
Taká
reakcia na dnešné Evanjelium, pocit spokojnosti so sebou, hodnotenia
a porovnávanie sa s inými je podľa Krista mylným postojom, pred ktorým
nás vystríha.
Ježiš
neodsudzuje farizeja za to, že sa snažil byť spravodlivý, ale za pyšné
chválenie sa tým pred Bohom. Nehovorí tiež, že ten farizej neurobil vo
svojom živote nič dobré, a predsa – z chrámu odišiel ospravedlnený
mýtnik : „ a nie tamten (farizej). Lebo každý, kto sa povyšuje, bude
ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený“.
Aby
sme si nezaslúžili tvrdé slová „Beda vám“, aké mnohokrát Kristus
adresoval farizejom, pozrime sa dnes hlboko do našich sŕdc a skúmajme,
aké sú a čo je v nich.
Možno
si tak ako farizeji myslíme, že nábožnosť a zbožnosť spočíva v konaní
skutkov, viditeľných navonok: v chodení do kostola, modlitbe,
pristupovaní ku sviatostiam, v zachovávaní pôstov… Samozrejme, že je to
dôležité, ale nie najdôležitejšie.
Čo
je teda to najdôležitejšie? Najdôležitejšie je to, s akým srdom
čokoľvek konávame. Ak počas náboženských úkonov naše srdce napĺňa dobro
a láska, tak je všetko v najlepšom poriadku. Ak je však naše srdce plné
pýchy, sebectva, zvrátenosti, hnevu… tak hoci by sme naše modlitby
a praktiky množili donekonečna, aj tak nebudú Bohu milé.
So
smútkom treba potvrdiť, že žijeme v časoch, kedy sa s prejavmi
farizejstva stretávame každý deň. Ako inak chápať postoj: že niekto
predstiera nábožného a zbožného a vyslovuje sa za zabíjanie nevinných,
nenarodených detí... Ako chápať to, že niektorí žijú bez cirkevného
sobáša, pričom nemajú žiadne prekážky, aby ho uzavreli a považujú sa za
katolíkov... Ako chápať to, že ktosi vychádza z kostola, kde sa modlil
a predstieral nábožného, a hneď potom ohovára blížnych… Ako chápať to,
že niektorí ľudia sa modlia a prichádzajú na Eucharistiu, a nedokážu zo
srdca odpustiť blížnemu... Ako chápať to, že niektorí ľudia sa modlia,
prijímajú Eucharistiu a po východe z kostola žijú tak, akoby Boha nebolo
alebo tak, akoby nepoznali Jeho prikázania?
Prečo
dnes ľudia často neveria a majú ťažkosti v náboženskom živote? Často
totiž zaujímajú postoj sudcu a prokurátora voči Bohu a Cirkvi, a nie
postoj stvorenia a Božieho dieťaťa. Ich výhovorka sa zvyčajne začína
slovami: „lebo ja si myslím“, že Boh či Cirkev musí konať tak, alebo
inak... Pretože „mne sa zdá“, že Boh sa musí prispôsobiť našim želaniam
a názorom... Tvoria teda „svoju vlastnú vieru“ a „svoje Evanjelium“.
Kristus,
keď chváli postoj pokorného mýtnika, povzbudzuje nás k praktizovaniu
čnosti pokory. „Pokorný človek – sa stáva okamžite duchovným boháčom“ ,
napísal Max Scheller. Svätý Filip Neri sa modlil o milosť pokory
nasledujúcimi slovami: „Pane, polož obidve ruky na moju hlavu, lebo ak
hoci len jednu stiahneš, budem schopný Ťa zradiť dnes večer horšie ako
Judáš“.
Bratia a sestry, robme teda všetko, čo len môžeme, aby sme boli pokornými ľuďmi a aby sme si tak, ako pokorný mýtnik z dnešného Evanjelia, zasluhovali Božie milosrdenstvo a odpustenie.
Komentáre
Zverejnenie komentára