Mt 22, 35-46
Evanjeliový príbeh,
ktorý je základom dnešnej zvesti nie je iba diskusiou o tom, ktoré prikázanie
je najväčšie. Nejde tu v prvom rade ani o spor Ježiša s jeho odporcami. Ide tu
o rozhovor medzi učiteľom a žiakom. Preto je tento príbeh často nazývaný aj ako
akademický rozhovor. Ježiš na otázku učiteľa Zákona o tom, ktoré prikázanie v
Zákone je to najväčšie, odpovedá citovaním dvoch zásadných starozákonných
prikázaní o láske k Bohu (Dt. 6, 4 – 5) a k blížnym (Lv 19, 18b). To neznamená,
že ostatné prikázania sa týmto spôsobom rušia alebo devalvujú. Naopak, ide o
hľadisko, z ktorého možno všetky prikázania pochopiť a praktizovať, pretože nás
privádza k podstate Božieho zámeru stvoriť tento svet a všetko, čo je jeho
súčasťou, a tak aj k vlastnému jadru Božej vôle v tomto svete.
Pozadie, ale aj význam
tejto otázky ilustruje výstižne jedna rabínska anekdota zaznamenaná v
Babylonskom talmude. Ide o príbeh o dvoch významných učiteľoch Zákona, Šammajovi
a Hillelovi, ktorí boli zhruba Ježišovými súčasníkmi.
Raz prišiel za Šammajom
jeden pohan a povedal mu, že sa stane prozelytom, to znamená vyznávačom
židovskej viery a náboženstva, pod podmienkou, že ho Šammaj dokáže naučiť celú
Tóru za čas, ktorý on sám vydrží stáť na jednej nohe. Šammaj to pochopil ako
jasnú provokáciu a preto ho odohnal palicou. Keď však tento pohan prišiel s
rovnakou otázkou k Hillelovi, ten mu odpovedal: „Nečiň svojmu blížnemu to, čo
nemáš sám rád; to je celá Tóra a ostatné je len komentár, choď a nauč sa ho“.
Táto Hillelova odpoveď, známa aj ako „strieborné pravidlo“ je prirodzene
variantom „zlatého pravidla“, ktoré zvestuje sám Ježiš.
Pozrime sa teda
spoločne, čím sú teda tieto dve prikázania výnimočné? Tým, že Ježiš kladie
dôraz na vnútornú dispozíciu, ktorou je láska k Bohu a blížnym, zostupuje až k
samotným koreňom všetkých prikázaní. To nám pomáha poznať Božiu vôľu, tak ako
ju zvestuje Tóra, a to v jej samom jadre. V tomto dôsledku sa vieme orientovať v
živote, v každej situácii a v každom čase a poznanie Božej vôle aj reálne konať
vo všetkom, čo plánujeme, čo robíme, čím sme, vždy vo vedomí, že v tom všetkom
musí byť a ostať na prvom mieste Boh, nie my.
Bratia a sestry, tieto
dve prikázania lásky preto sú a ostávajú alfou a omegou aj v našich životoch.
Obe nás majú privádzať k poslušnosti voči Božej vôli, a to práve láskou, ktorej
zdrojom a prameňom je sám Boh. Obe súvisia bytostne so skutočnosťou, že všetko
tvorstvo patrí Bohu a všetko, čo je súčasťou Božieho stvoriteľského diela
odpovedá na jeho volanie. Nie je to teda človek, kto všetko riadi a o všetkom
rozhoduje. V dnešnej dobe často vidíme medzi kresťanmi dva nezdravé extrémy.
Jedným z nich je pasivita a nezáujem o problémy časného sveta. Druhým extrémom
je naopak až prílišné pripútanie sa k tomuto svetu, najmä k jeho materiálnym
hodnotám. Často počúvame argumentáciu, že my aj tak v našom svete nič
nezmeníme, takže akákoľvek aktivita je vopred zbytočná. Starajme sa preto
radšej o vlastné veci. To sú samozrejme škodlivé tendencie v živote kresťana,
ktoré sú priamo v rozpore s Ježišovým príkazom byť soľou zeme a svetlom sveta.
Kresťan má predsa svet meniť k lepšiemu, aj keď je okolo neho toľko zla a
nespravodlivosti. Veď sa len pozrime okolo nás, ale predovšetkým na seba.
Snažíme sa svoje životy čo najlepšie zabezpečiť a to hlavne z tej materiálnej
stránky. To je síce prirodzené, avšak táto snaha je pre mnohých z nás
pokušením, ktorému nedokážeme odolať. A odtiaľ je už iba krôčik k tomu, aby sme
namiesto poslušnosti Božej vôli uprednostnili práve tieto časné veci, či už je
to kariéra, vidina svetskej slávy a úspechu, túžba po peniazoch a majetkoch. S
tým kráča ruka v ruke nezdravé sebavedomie, pýcha a nedostatok nezištnej lásky,
ktoré žiaľ charakterizujú aj každodenný život mnohých kresťanov. Podrobujeme
kritike všetko a každého v našom okolí, ale seba vynechávame. Klesáme pod
ťarchou každodenných starostí, ale málokto z nás nájde v sebe odvahu zamyslieť
sa dôkladne a seriózne nad príčinami tohto nezdravého stavu. Je však najvyšší
čas!
Príčiny tohto stavu
nachádzame v spôsobe života, kde prvoradým je túžba vlastniť, mať, nie byť.
Drancujeme prírodné zdroje, náš život podriaďujeme zákonom ponuky a dopytu,
teda výhradne ekonomickým vzťahom, kde tak veľmi chýbajú etické a morálne
hodnoty. Naše správanie radi obhajujeme argumentáciou, že nám ide o blaho
človeka, ale akosi nám uniká, že nič z toho, čo robíme, žiadna ideológia, či
teórie nepomáhajú odstrániť, ba ani znížiť chudobu a biedu vo svete a to tak vo
fyzickom, ako aj v duchovnom zmysle. Stále opakujeme rovnaké chyby generácií,
ktoré tu boli pred nami. Snažíme sa dosiahnuť pominuteľné a zabúdame na to, čo
je večné. Radi prídeme do chrámu na sv. Liturgiu alebo pomodliť sa, poprípade
vypočuť si príhovor, ale ponaučenie z nej mnohokrát nerešpektujeme. Sme príliš
zaťažení tým časným, pominuteľným a na večné hodnoty pre rôzne starosti
všedného dňa zabúdame. Čo robiť bratia a sestry? Pomôže len „zmena myslenia“,
obrátenie sa k Bohu, to znamená poslušnosť lásky.
Nenechajme sa preto
klamať tými, kto sa nás neustále snažia presvedčiť, že sú to iba oni, ktorí
všetkému rozumejú a sú to zase iba oni, ktorí sú kompetentní riadiť nielen veci
okolo nás, ale i nás, dokonca i našu vieru a jej prejavy. Ak môžem byť celkom
úprimný, v očiach Boha nie sú nikým iným, než podvodnými prorokmi. Nenechajme
sa preto mýliť, Boh má vo svojich rukách všetko tvorstvo a všetko, čo sa v ňom
odohráva. Niet ničoho, čo by sa mohlo diať mimo jeho vôľu a on sa musel iba
bezmocne prizerať. Ak chceme poznať tajomstvo požehnaného života, ako v oblasti
duchovnej, tak telesnej, musíme sa začítať a hlboko zamyslieť nad slovami tohto
tajomstva, ukrytého a zaznamenaného v dvoch základných textoch, ktoré tvoria
vierovyznanie židovského národa, i Ježiša Krista: Milovať budeš Pána, svojho Boha, z
celého srdca a z celej duše a z celej mysle a z celej sily. A to druhé: Milovať budeš blížneho
ako seba samého. (Dt 6, 4 –
5; Lv 19, 18)
Ježišovo učenie
stanovuje vysoký teologický i etický štandard. Ten sa zakladá na presvedčení,
že Ježišov Otec „je jediný a niet iného, okrem neho“. Ježiš svojom prikázaním
lásky k Bohu zhŕňa základné etické východiská Tóry a predstavuje princíp, na
ktorého základe môžu kresťania oceňovať dedičstvo židovského Písma. Prikázanie
je takisto odpoveďou na lásku, ktorú nám Boh každodenne preukazuje. Ježiš
zároveň trvá na tom, že láska k Bohu a láska k blížnemu sú neoddeliteľné a
napokon vytvárajú jediné veľké prikázanie. Tým však, že ich súčasne nechávame
pojmovo oddelené a zdôrazňujeme, čo je prvé a čo druhé prikázanie, zabraňujeme
akýmkoľvek pokusom nahradiť jedno druhým a tým aj opomenúť buď lásku k Bohu,
alebo k ľuďom.
Bratia a sestry, niet
preto nič väčšieho, nič dôležitejšieho, ani významnejšieho v živote. Záleží iba
od nás, či sa pridáme k tým, ktorí tieto Ježišove slová príjmu ako zásadné
krédo života, ktorého obsah a kvalita budú jednoznačne svedčiť o Bohu a jeho
stvoriteľskom zámere, priviesť tvorstvo k dokonalosti, ktorej základom, zdrojom
a podstatou je láska. Ak tak urobíme, potom nám Ježiš Kristus umožní prežiť a
pocítiť skutočnú radosť zo spoločenstva, ktoré je vytvorené Božou láskou v
Ježišovi Kristovi, ale zároveň sa aj vážne zamyslieť nad tým, čo znamená
poslušnosť lásky a aký príklad tejto poslušnosti sa nám v našom Kristovi ponúka
a k čomu nás aj zaväzuje a vyzýva. Amen.
Komentáre
Zverejnenie komentára