Mk 1, 1-8
Bratia a sestry! Čo
je to hlas? Podľa Aristotela hlas je zvuk,
ktorý má nejaký význam a nevzniká prosto tým, že sa vzduch vydychuje,
ale tým, že vzduch, ktorý je v priedušnici, na ňu naráža a vzniká slovo.
Človek
už ako dieťa často počúva hlas rodičov, učiteľov, atď., ktorý ho na
niečo upozorňuje. Aj my, v dnešnom evanjeliu sme počuli hlas, „hlas
volajúci na púšti“, ktorý nás upozorňuje na veľmi dôležitú skutočnosť,
na to, „aby sme pripravili cestu Pánovi“.
V
našom svete je mnoho hlasov, ktoré „kričia“ na námestiach, na uliciach,
v novinách a v televízii. Tieto hlasy nás povzbudzujú, aby sme kúpili
nejaký tovar, aby sme nestratili príležitosť, aby sme sa pripojili k
nejakej manifestácii, aby sme hlasovali, podpísali, protestovali, búrili
sa, pripojili sa k hlásaniu určitých hesiel. Počujeme hlasy, ktoré nám
hovoria o zisku, úspechu, nenávisti, násilí a o mnohých iných
posolstvách. Ponúkajú nám cesty, ktoré nás majú doviesť k úspechu, nie
však k Ježišovi.
Obsah
Jánovho hlasu je iný. Je jedinečný: „Pripravte cestu Pánovi.“ Ján nás
vystríha, že mnohé naše cesty nás neprivádzajú k Pánovi. Pripomína nám,
že Pán prichádza z inej strany. Cesty, ktoré treba vyrovnať, aby sme
mohli stretnúť Pána, to sú cesty spravodlivosti, lásky, úcty k iným. To
nie je nič nové. Nie je to žiadna mimoriadna cesta. Je to opakovanie
základnej pravdy: cesta k Bohu nutne prechádza cez blížneho.
Naše
kresťanské svedectvo by malo spočívať v tom, aby sme uprostred mnohých
hlasov boli „inými hlasmi“. Najmä počas vianočných sviatkov by sme mali
mať odvahu povedať, že isté cesty, po ktorých chodíme niekedy aj naši
príbuzní a priatelia, nevedú do Betlehema, nevedú k Ježišovým jasliam.
Aj
dnes mnoho ľudí neprijíma „hlas“ Jána Krstiteľa. Dokonca mnoho
kresťanov, ktorí žijú v cirkvi si veselo žijú v názoroch, ktoré sú proti
kresťanstvu. Dokonca tolerujú hriechy v cirkvi, nenapomínajú, nevedú
ľudí k skutočnému pokániu, nehlásajú Ježiša.
V
dnešnej „liberálnej“ dobe je ťažko niekoho napomínať. Dôvodov na
napomínanie je mnoho, ale dôvodov, ktoré bránia napomínaniu je ešte
viacej. Spomeniem niekoľko:
1. Obava, že sa pri napomínaní niekoho mýlim.
2. Obava, že sa napomínaný urazí a bude sa na mňa hnevať (napomenutie sa obráti proti mne)
3. Mám tak veľkú lásku, že zásadne nenapomínam.
Myslím,
že kresťania mnoho kážu, veľa ohovárajú, ale málo napomínajú. Keby sa v
cirkvi napomínalo, tak by cirkev rástla k svätosti. Tento princíp v
cirkvi nefunguje, lebo:
- Členovia cirkvi žijú navzájom v anonymite, sú odcudzení, uzavretí a maximálne sa pozdravia.
-
Niekedy aj my kňazi cirkvi sme duchovne oddelení od svojich veriacich,
takže ich ani osobne nepoznáme. Pastoračná služba spočíva len vo
vysluhovaní sviatostí. Robíme len veľmi základný servis.
-
Je bežné, že „ kresťania“ vyjdú z kostola a zapália si cigaretu,
následne idú na diskotéku, do krčmy alebo za inou zábavou. My kresťania
sme sa uspokojili iba s počtom členov a neriešime, že mnohí kresťania v
cirkvi ani nie sú v podstate kresťania. Neriešime, že treba im hlásať
evanjelium a individuálne sa im venovať, aby prijali Ježiša a zmenili
svoj život, aby svetský štýl života zamenili za život modlitby, pokánia a
radosti zo spasenia.
Napomínať
môže každý kresťan, nielen vyhradená skupina. Dôležité je, aby cieľom
napomínania bolo získať brata - sestru. Nemá byť cieľom odsúdenie a
pohoršenie sa. „Nech sa všetko medzi vami deje v láske“. (1 Kor, 16, 14)
Bez
napomínania sa neriešia vzťahy, nerieši sa postoj k evanjeliu, nerieši
sa falošné náboženstvo a preto sú mnohí kresťania zahorknutí, a žijú v
zlých vzťahoch.
Podobne
ako Ján Krstiteľ, ani my sa neobávajme reakcie ľudí. Tá nie je
najdôležitejšia. Ján sa netrápi, či jeho hlas bude mať úspech. On chce
urobiť miesto Ježišovi.
Komentáre
Zverejnenie komentára