Lk 18, 10-14
Toto je jeden z tých biblických textov, ktoré sú na prvé prečítanie tak zrozumiteľné, že ich už netreba ani vykladať.
Skúsme si však položiť otázku : O čom
toto podobenstvo vlastne je? Čo nám chce povedať? Čomu nás chce naučiť?
Jedna možnosť je táto : Je to podobenstvo o modlitbe. Tomu by
zodpovedala aj tá skutočnosť, že náš dnešný príbeh bezprostredne
nasleduje za iným príbehom, ktorého námetom je práve modlitba.
A skutočne – ak človek hľadá poučenie, ako má či nemá vyzerať modlitba,
ako máme a ako zasa nemáme hovoriť s Bohom, v tomto podobenstve sa mu
takéhoto poučenia dostane.
Iná možnosť : Je to poučenie o tom, že
sa nemáme jedni nad druhých povyšovať. Tomuto zas zodpovedá poznámka
v úvode, že Pán Ježiš toto podobenstvo hovoril o „tých, čo si namýšľali,
že sú spravodliví a inými pohŕdali.“ Takých ľudí nájdeme bezpochyby
v každej dobe a ľudskej spoločnosti. Žiaľ, aj v Cirkvi, a je potrebné sa
pred nimi varovať.
Je tu však aj tretia možnosť : Je to
podobenstvo o tom, aké normy a miery platia v Božom kráľovstve, čo je
vlastne veľkosť a malosť, povýšenosť a poníženosť. Tomu by zas
zodpovedala záverečná poznámka : každý, kto sa povyšuje, bude ponížený, a
kto sa ponižuje, bude povýšený. Bratia a sestry, tak o čom je vlastne
toto podobenstvo? Ktorá možnosť platí? – Platia všetky tri.
Poďme v tejto chvíli pekne krok za
krokom! Dnešný príbeh je podobenstvom o dvoch mužoch. Sú predstavení
zvláštnym spôsobom : Jeden bol Farizej a druhý Mýtnik. Mýtnik je
predstavený svojim zamestnaním: živil sa vyberaní daní, teda remeslom,
ktoré vtedy nebolo práve počestné. Farizejovo povolanie nie je uvedené.
Je povedané len toľko, že to bol Farizej. Farizej nie je zamestnanie.
Farizej je dobrý, slušný, spravodlivý a bohabojný muž.
Keď si to tak zhrnieme: Farizej je
vzorný chlapík. Aspoň tak sa nám on sám v podobenstve predstavuje. Ja
čestne musím priznať, že taký vzorný nie som!
Ako to je s Mýtnikom? Ten toho o sebe
veľa nenahovorí. V podobenstve je predstavený ako Mýtnik – vyberač daní –
a vtedy to skoro všetci boli podvodníci a zlodeji. Obohacovali sa na
úkor obyčajných ľudí, chudákov, do ktorých nemilosrdne a tvrdo vyberali
poplatky za každú maličkosť. A okrem toho: mýtnici pracovali pre rímsku
správu.
Mýtnik je úplne iný ako Farizej. To je jasné už na prvý pohľad.
A teraz idú obidvaja do chrámu, aby sa
modlili. Pri Farizejovi nás to neprekvapuje. Ten nám do chrámu akosi
patrí. Svojim spôsobom nás to zaráža, že do chrámu ide aj ten druhý. Čo
ten tam hľadá? Nuž, budeme si musieť zvyknúť, že chrám je otvorený pre
takých i onakých. Pre poctivých i nepoctivých.
Teraz sú obidvaja v chráme a každý
z nich sa modlí. A tu, pred tvárou Božou, sa ukáže, čo je kto zač.
Človek totiž môže navonok niečo predstierať, ale keď sa modlíš, je s tým
koniec. Dlho sa môžeš pohybovať v pološere, ale tu musíš ísť s farbou
von. Nuž a Farizej, zdá sa, ide skutočne s farbou von a hovorí, čo je
zač: Bože, ďakujem ti, že nie som ako ostatní ľudia. Zaujímavé. On
vlastne nehovorí, čo je zač. Hovorí, čo nie je zač. nie som ako ostatní
ľudia … To je vskutku zvláštny druh sebapredstavenia: nepovedať, kto
som, ale kto nie som. Bratia a sestry, koľko ľudí to tak robí! Takéto
porovnanie vždy dopadne v môj prospech. Vždy sa nájde niekto, kto je na
tom trošku horšie než ja. Nie som síce v kostole každú nedeľu – ale táto
tu rodinu príde do kostola len na Vianoce. S manželkou sa síce občas
pohádam, to nepopieram, ale aspoň sme sa nerozviedli ako tí susedia na
prvom poschodí. Nefunguje to náhodou takto? Je to ľahké a lákavé. Ale
nie je to pravdivé.
Farizej takto hovorí nie sebe samému,
ale Bohu: Nie som ako ostatní ľudia … Pána Boha neinformuje pravdivo
o tom, kým je, ale len o tom, kým nie je. Pán Boh však nepotrebuje, aby
sme Ho informovali. Čo je však opovážlivé je to, že on za to Bohu ešte
aj ďakuje. Je toto ešte modlitba? Veď čo vlastne ten dobrý muž v tej
chvíli Bohu hovorí? Povedané inými slovami: Ďakujem ti, že nie som ako
ostatní. Alebo: Ďakujem Ti, že ostatní nie sú ako ja. Ďakujem Ti, že
existujú nepoctiví, vydierači, cudzoložníci – alebo aj tento mýtnik. Za
toto ďakovať? Že ostatní chodia do kostola len na Vianoce, nedali dieťa
pokrstiť a rozviedli sa? čo je to za modlitbu? Keby Farizej prosil za
toho druhého, ktorý stál v kúte kostola, aby mu Pán Boh otvoril oči
a pomohol mu spamätať sa – to by bolo niečo iné. To by bola modlitba.
Ale Farizej ani nechce, aby sa niečo zmenilo. Všetko má zostať tak, ako
to je. On je lepší a tí druhí horší. Všimnite si to: Farizej od Pána
Boha ani nič nechce. On Ho nepotrebuje. On Ho potrebuje len ako zrkadlo
svojej dokonalosti. Takáto modlitba však potom nie je nič ako len nejaký
vnútorný monológ. Nemá adresáta. Človek hovorí vlastne len k sebe
samému. Ďakuje sebe samému. Hľadí na Boba iba ako na zrkadlo, aby sa sám
sebou pokochal.
Ale čo Mýtnik v kostole? Jeho modlitba
je omnoho stručnejšia: Bože, buď milostivý mne hriešnemu. Jedna veta.
V nej však ide s farbou von a hovorí o sebe, kto je zač: hriešnik.
Neporovnáva sa s inými ľuďmi. Iste by našiel niekoho, kto je ešte väčší
hriešnik. No on tu stojí v kúte kostola, úplne vzadu, úplne ďaleko, ako
pohan, ktorý tu nemá čo hľadať. Neodváži sa ani pozdvihnúť oči, ale
vyznáva: Som hriešny. Hovorí o sebe pravdu, čistú pravdu a nič len
pravdu – ako na súde. Na nič sa nehrá, nič nepredstiera, na nikoho
neukazuje prstom.
Ďalší rozdiel medzi týmito dvoma mužmi
je v tom, že Mýtnik od Pána Boha niečo chce a žiada: Buď milostivý!
Zmiluj sa! On chce, aby sa niečo zmenilo. Nechce, aby všetko ostalo len
tak, ako to je teraz. Nežiada Pána Boha o svoju nápravu, pretože to môže
byť až druhý krok a ten musí urobiť on sám. Najprv preto žiada Mýtnik
Pána Boha o zmilovanie. Vie, že inú možnosť nemá. Nič iného mu neostáva.
Nemá zmysel, aby sa s Pánom Bohom handrkoval, aby s Ním niečo
zjednával, aby sa Ho snažil podplatiť tým, že bude poukazovať na svoje
lepšie stránky, na svoju lepšiu minulosť. Alebo sľubmi, ako sa
v budúcnosti plánuje zmeniť. Nie! Nič také! On vie, že je pred Bohom
v nepráve. Ako Dávid v známom žalme: "Proti tebe, proti tebe samému
som sa prehrešil a urobil som, čo je v tvojich očiach zlé, aby si sa
ukázal spravodlivý vo svojom výroku a nestranný vo svojom súde." (Ž
51). Proti Tebe samotnému som zhrešil, keď som sa obohacoval na úkor
chudákov. Veď hriechom proti Bohu sú už aj ekonomické podvody, nie len
vražda alebo cudzoložstvo.
Svojou jedinou vetou modlitby vyslovuje
Mýtnik dve pravdy. Najprv: Áno, Pane Bože, dávam Ti za pravdu, že som
pred Tebou v nepráve. A ďalej: Bože, zmiluj sa aj nado mnou! Už nemám
žiadnu inú možnosť. Nič iného neostáva. Je tu už len táto možnosť! On
o zľutovanie prosiť musí. On o zľutovanie prosiť smie. A my spolu s ním,
každý z nás s ním. Ten Mýtnik využil právo, ktoré dáva Boh všetkým
hriešnikom: prosiť o Božie zľutovanie. A dočkal sa. Hovorím vám: Tento
odišiel domov ospravedlnený, a tamten nie. Nehovorí sa, že Farizej bol
za svoju namyslenosť nejakým spôsobom potrestaný. Ide len o to, že z
chrámu odišiel naprázdno. Zato ten druhý sa dočkal. Určite nie v tom
zmysle, že by bol ospravedlnený za svoj doterajší život. Hriech
neprestal byť hriechom, keď sa k nemu Mýtnik priznal. Ale nad hriechom
a väčšie než hriech je Pánovo zľutovanie ponúkajúce sa nám nanovo každý
nový deň nášho života.
A to
je celý príbeh. Príbeh dvoch mužov, Farizeja – spravodlivého, ktorým by
som chcel byť, ale nie som ním. A Mýtnika – hriešnika, ktorým byť
nechcem, ale ním som.
Komentáre
Zverejnenie komentára