Mt 1, 1-25 Rodokmeň Ježiša Krista
Každý jeden z nich mal svoj život.
Každý jeden z týchto životov mal svoj príbeh. Skúsme si dnes, poslednú
nedeľu pred narodením Ježiša Krista dať odpoveď, aké posolstvo nám chce
tento rodokmeň sprostredkovať?
Tento rodokmeň prináša posolstvo, že
Ježiš vstúpil do sveta ľudí. Čo meno, to konkrétna osoba, tvár, príbeh.
Každá z týchto postáv má svojho otca i matku. Každá má svojho syna.
Každá sa v určitom bode dejín narodila, žila a umrela. Ježiš teda
nevstúpil do sveta nebeských bytostí, či anjelov. Vstúpil do sveta ľudí
z tela a krvi. Vstúpil do sveta nás, ľudí, ktorí sa rodíme, umierame,
ženíme sa a vydávame, radujeme sa a plačeme. Je zaujímavé, že história
Ježiša Krista nepojednáva o významných svetových udalostiach, významných
bitkách, armádach, či štatistických číslach. Nie! Nič z toho! Sú tu len
mená. Konkrétne mená konkrétnych osôb. To je história, do ktorej
vstúpil Ježiš. História ľudí. Naša história.
Vráťme sa však ešte k menám z rodokmeňa.
Prvé meno, ktoré sa tuná uvádza, je Abrahám. Abrahám splodil Izáka,
Izák splodil Jakuba... Ježišova história je históriou Abrahámových
potomkov, históriou Júdejcov, históriou izraelského ľudu. Spasiteľ sveta
prišiel na svet uprostred izraelského ľudu. Narodil sa
ako Žid. Za druhej svetovej vojny, keď Hitler Židov likvidoval, sa
zostavovali rodokmene, alebo aj prepisovali, či falšovali, za jedným
účelom : dokázať, že ten, či onen nemal židovských predkov. Tu, hneď na
začiatku evanjelia, sa práve naopak uvádza, že Ježiš židovských predkov
mal.
Aj pre toto posolstvo bol zostavený
a zachovaný tento rodokmeň. Iste si vieme predstaviť, ako radi by mnohí
túto stať z Písma svätého odstránili. Nuž a mnohí sa o to aj pokúšali.
My však dnes berme na vedomie: Ježiš bol Žid. História Abrahámových
potomkov, a tým pádom aj história Izraela, bola Jeho vlastnou históriou.
Pokiaľ sa my dnes k Ježišovi hlásime a prijímame Ho, je to aj naša
vlastná história, naša vlastná minulosť. A čo je dôležité : nemusíme sa
za ňu hanbiť, tak ako sa za ňu nehanbil ani Ježiš.
História Izraela je históriou Božej
zmluvy. Je to však aj história ľudskej nevernosti, nevery,
neposlušnosti, tvrdohlavosti, hlúposti a špiny.
História, do ktorej Ježiš vstúpil, je história ľudského hriechu. Matúšov
rodokmeň ide pekne z otca na syna. Štyri ženy, ktoré sa tam nachádzajú
sú výnimkou. Jedná sa o štyri hriešne ženy. Všetky štyri sú totiž
pohanského pôvodu. Jedna pochybnejšej povesti než druhá. Jeden príklad
za všetky: Dávid splodil z manželky Uriášovej Šalamúna... Robí sa snáď
toto v oficiálnych rodokmeňoch, milí priatelia? Takáto vec sa
v archívoch jednoducho potlačí do úzadia, aby sa na ňu zabudlo. Namiesto
toho sa napíše : Dávid mal syna Šalamúna – a dosť. Prečo musel Matúš
pripomínať celú tú hanebnú históriu, že Dávidov nástupca na izraelskom
kráľovskom stolci bol v podstate z cudzoložného pomeru a že Dávid dal
zákonného manžela svojej milenky zabiť?.
O jednom z panovníkov pochádzajúcich
z Herodesovho rodu sa zachovalo, že dal zničiť všetky rodokmene
archivované v jeruzalemskom chráme, pretože sa hanbil za svoj nízky
pôvod. Rodokmeň Ježiša Nazaretského zničený nebol. On sa nehanbil za to,
že vstúpil do histórie ľudského zlyhávania. Nehanbí sa nazývať nás
svojimi bratmi, ako o tom čítame v NZ. Nás, ktorých hriech opakovane
premáha a strach zo smrti zotročuje. On sa za nás, svojich súrodencov,
nehanbí. Vstúpil medzi nás ako náš brat. Teda nie ako nejaká vyššia
bytosť, bez tela, bez krvi, bez citu a súcitu, bez bolesti a bez sĺz.
Náš Pán Ježiš Kristus. Ten prišiel s telom a krvou, s plačom i slzami,
bolesťou aj smútkom.
Bratia a sestry, súrodencov spája telo
a krv. Naše príbuzenstvo s Pánom Ježišom je však zvláštneho charakteru.
Ježiš bol aj nebol synom Jozefa. Takto aj Ježiš je aj nie je s nami
príbuzný. Nie je, pretože Jozef nebol Jeho biologický otec. Ježiš je
však s nami príbuzný v tom slova zmysle, že do tohto príbuzenstva
s hriešnym telom a hriešnym ľudstvom vstúpil na základe Božieho
rozhodnutia.
On nám chcel byť i chce byť bratom. Nie
cudzincom, nie nepriateľom. Nebolo to z vôle človeka, ale z Boha.
Súrodencov spája telo a krv, ako bolo povedané. Teraz sa myslí na Jeho
telo a Jeho krv. On do našej pošpinenej histórie vstúpil nie preto, aby
nás v nej ponechal, alebo nás za ňu dokonca pochválil, ale preto, aby
o nás, svojich bratov a svoje sestry, zápasil.
Ježiš sa nehanbil za svoj hriechom pošpinený rodokmeň. Nehanbi sa preto za svojho Pána ani ty. Sláva Isusu Christu!.
Komentáre
Zverejnenie komentára