Najsvätejšieho Srdca Ježišovho 2020
Biblické čítania zo slávnosti Najsvätejšieho Srdca Pána Ježiša
majú spoločnú tému: láska Ježiša Krista k ľuďom. Nie lásku Božiu
všeobecne, ktorú nachádzame u prorokov, ale lásku Božiu, ktorá sa stala
telom. Srdce Ježiša je najhlbším miestom v Jeho človečenstve, miestom,
kde sa celé Jeho človečenstvo sústreďuje a stretáva s Božstvom, pričom
týmto spôsobom realizuje veľké tajomstvo Boha, ktorý sa stal človekom;
ono je svadobnou miestnosťou, kde sa konajú zásnuby kráľovského syna
s telom narodeným z Márie Panny a vďaka Nej s celou Cirkvou (por. Mt 22,
2; Ef 5, 32). Ak celé človečenstvo Ježiša je prameňom sviatosti spásy,
tak Jeho srdce je ním zvláštnym spôsobom.
Obraz Ježiša Krista so srdcom na dlani alebo zvonku na hrudi nám
nenapomohlo k zbožnosti Najsvätejšieho Srdca Ježišovho, pretože Srdce
nosíme v hrudi, a nie vonku, či na ruke. Jeho charakteristickým znakom
je to, že pohybuje všetko, hoci zostáva skryté a pokorné. Musí byť
dôvod, pre ktorý nám vlastne Cirkev odporúča Srdce Ježiša, a nie nejaký
iný orgán Jeho človečenstva ako konkrétny znak tajomstva Jeho
Božsko-ľudskej lásky. Hľadajme teda tento dôvod v Písme svätom
i v ľudskej skúsenosti.
Pre Bibliu srdce je najšľachetnejšou a najdôležitejšou časťou
človeka; je podstatnou časťou osoby, sídlom duchovného života,
privilegovaným miestom stretnutia s Bohom. Zo srdca pochádza to, čo
znečisťuje, ale i to, čo posväcuje človeka. Zo srdca pochádzajú
opravdivá čistota (por. Mt 5, 8) i opravdivá pokora (por. Mt 11, 29).
Srdce stelesňuje to, čo dnes označujeme ako naše najtajnejšie „ja“.
Kultom Najsvätejšieho Srdca zahrňujeme celú osobu Spasiteľa a sme vedení
k prameňu Jeho citov i spásnych činov: S radosťou budete čerpať vodu z prameňov spásy (Iz
12, 3). Tento zvláštny záujem o Ježišovo Srdce má svoju genézu v Novom
zákone vo chvíli smrti Krista. Evanjelista Ján, keď pripisuje mimoriadnu
a zdanlivo prehnanú váhu prebodnutiu Ježišovho boku na kríži, prerazil
cestu, ktorá vedie k slávnosti Najsvätejšieho Srdca Ježišovho; jeho
komentár k udalosti (Budú pozerať na Toho, ktorého prebodli) sa ukázal ako proroctvo!
Pre nás dnes srdce nereprezentuje v človeku toto všetko, čo
reprezentovalo pre Písmo sväté; je pravdou, že zostala nezmeniteľná jeho
dôležitosť v každodennej reči a vo všeobecnom pocite ľudí, ale celý
zvyšok, jeho najšľachetnejšie funkcie, ktoré mu boli svojho času
pripisované, boli súčasne prenesené na inteligenciu, vôľu či dokonca
mozog. Avšak v našom súčasnom spôsobe ukazovania srdca je vec, ktorá nám
pomáha pochopiť podľa analógie význam Ježišovho srdca. Srdce je motorom
celého tela; život i smrť závisia od neho; ono je prítomné v celom
organizme a spôsobuje, že vibruje podľa jeho pohybov; do neho vteká krv
z celého tela plná toxických odpadov a ono ju očisťuje, okysličuje
a rozosiela do najvzdialenejších buniek organizmu. To isté vykonáva
v duchovnej rovine Srdce Ježiša v úžasnom, nesmiernom tele, akým je
Cirkev! V tomto Srdci sa prvý raz uskutočnilo očistenie od všetkých
hriechov, uskutočnilo sa zrodenie nádeje i ľudskej lásky; tam tiež
tajomným spôsobom každý deň, počas svätej omše priteká skazená
a nakazená krv sveta a odtiaľ vychádza tajomná vlna, ktorá pochádza od
Ducha Svätého, ktorá očisťuje, obnovuje a posilňuje všetky údy Cirkvi.
Každé odpustenie, každá milosť, každá inšpirácia, každý lúč nádeje
i radosti, každé povzbudenie k jednote, ktoré zakusujeme v našom
kresťanskom živote, majú svoj začiatok v Srdci Ježiša. Taký bol plán
Otca, aby v Ňom prebývala celá plnosť a aby sme obdržali z tejto plnosti
milosť za milosťou (por. Kol 2, 9; Jn 1, 16). A to preto, že v tomto
Srdci na kríži bol naplnený akt úplnej a dokonalej poslušnosti, ktorým
bolo splnenie celej vôle Božej; preto Ho Boh povýšil a zveril do Jeho
rúk spásu všetkých ľudí. Srdce Ježiša je baňou, v ktorej sú ukryté
všetky poklady múdrosti a vedy (por. Kol 2, 3).
Najväčšou nádejou nás v tento deň napĺňa to, že Ježišovo Srdce nie je
čímsi, čo pominulo, čo prestalo biť v toto piatkové popoludnie, krátko
pred tým, ako ho žoldnier prebodol kopijou. Srdce Ježiša ďalej žije,
pretože Ježiš vstal z mŕtvych a žije, a keď vstal z mŕtvych a žije, tak
i Jeho Srdce vstalo z mŕtvych a žije. Žije v Duchu ako celý Kristus,
a život v Duchu znamená, že toto srdce naďalej bije, jestvuje, že
prebýva na akomsi mieste, či skôr na každom mieste. Po zložení svojho
smrteľného tela sa sal kýmsi blízkym pre celý svet, „je mi bližší, ako
som ja sám sebe“; stojí pri dverách každého srdca a klope, ak Mu niekto
otvorí, vstúpi k nemu: Kto ma miluje… môj Otec ho miluje a prídeme k Nemu a budeme u Neho prebývať (Jn 14, 23).
Ak z toho urobíme záver, môžeme povedať, že Srdce Ježiša je srdcom
novým, ktoré nám sľúbil prorok Ezechiel (11, 19) a bolo nám dané pri
svätom Krste, je srdcom telesným, ktoré má postupne nahradiť srdce
kamenné, ktoré nosíme od narodenia, a ono sa také stalo skrze naše
hriechy. Odpúšťať ako Ježiš odpúšťal, poslúchať ako bol Ježiš poslušný,
trpieť ako Ježiš trpel, milovať ako Ježiš miloval znamená odpúšťať, byť
poslušný, trpieť, milovať Ježišovým Srdcom. Pavol hovorí: Táto túžba nech vás oživuje; ona bola aj v Kristovi Ježišovi
(Flp 2, 5); ale prejavovať také isté túžby znamená mať také isté srdce!
Opravdivá láska k blížnemu, o ktorej hovorí Evanjelium, nespočíva
v tom, že milujeme bratov, pričom im dávame čosi z nášho, ale že
umožňujeme Ježišovi milovať v nás bratov, keď dovoľujem pretekať cez nás
Jeho láske.
A ešte jedna vec. Túžime byť znovu jedným srdcom, ako prvotné
kresťanské spoločenstvo (por. 4, 32); usilujeme sa o jednotu všetkých
veriacich v Krista; v tom vlastne spočíva ekumenizmus. Ale čím je toto
jedno srdce? Či snáď srdcom, ktoré vzniklo zo spojenia všetkých sŕdc,
a teda čímsi abstraktným a výlučne metaforickým? Je to Srdce Ježiša,
ktoré je „kráľom a zjednotením všetkých sŕdc“. Jednota na naše šťastie
už je, a prinajmenšom bola začatá a máme už jej zárodok; musíme ju iba
doplniť a ukázať svetu tak, že zrúcame múry, ktoré sme postavili okolo
tohto jedného Srdca. V Srdci Ježišovom sa neuskutočňuje výlučne jednota
všetkých veriacich medzi sebou, ale aj jednota všetkých veriacich
s Otcom: Ja som v nich a Ty vo mne! Aby všetci jedno boli (Jn 17, 23).
Teraz sa pozrime v modlitbovom zamyslení na Toho, ktorého sme
prebodli. Táto rana vždy bola obľúbeným úkrytom duší smädných po spáse.
Cez túto tesnú bránu oni nadväzovali blízky kontakt s Ježišom
a nachádzali pastvu. Táto brána je otvorená pre všetkých, tak pre
svätých, ako i pre hriešnikov; je otvorená predovšetkým pre tých, čo sa
namáhajú a sú obťažení, pre tých, čo hľadajú odpočinok svojej duše.
„Ktokoľvek si, bež k tomuto prameňu života a svetla s vrúcnou túžbou
a vnútornou silou srdca volaj k nemu: večný a nepreniknuteľný, vznešený
a plný sladkosti prameň ukrytý pred očami všetkých smrteľníkov! Tvoja
hĺbka je nekonečná, tvoja výška je bez konca, tvoja šírka bezhraničná,
tvoja čistota dokonalá! Z teba vyteká rieka, ktorá «rozveseľuje mesto
Božie», pretože «uprostred hlasov radosti a vzdávania vďaky v sviatočnom
sprievode» môžeme vyspievať tvoju slávu, pričom ukážeme svedectvom
skúsenosti, že «v Tebe je prameň života a v Tvojom svetle vidíme
svetlo»“ (sv. Bonaventúra).
Komentáre
Zverejnenie komentára