Lk 7, 11-16
Bratia a sestry,
čo je to smrť? Často počúvame a čítame o mnohých predstavách o smrti.
Smrť je zánik organizmu ako celku. Medicína rozlišuje dve fázy:
Klinickú smrť, ktorú definujeme ako zástavu životne dôležitých funkcií
organizmu – dýchania a činnosti srdca, no v tomto štádiu ešte nedochádza
k nezvratnému poškodeniu mozgového tkaniva. A Biologickú smrť, ako
trvalé a so životom nezlučiteľné poškodenie mozgového tkaniva – zároveň
je to konečný a nevratný stav. Niektorí hovoria, že smrť človeka je
ukončenie komunikácie medzi psychikou a organizmom a mnoho z nás si smrť
predstavuje ako moment, kedy vedomie opustí ľudské telo…
Katechizmus katolíckej Cirkvi (KKC 1012) hovorí, že Kresťanský pohľad
na smrť je vynikajúcim spôsobom vyjadrený v liturgii Cirkvi: „Veď tým,
čo veria v teba, Bože, život sa neodníma, iba mení; a keď skončíme život
v smrteľnom tele, máme pripravený večný príbytok v nebesiach.“ Aj keď
sa pozrieme do histórie vidíme, že mnohé civilizácie verili, že život
človeka nekončí smrťou, ale pokračuje na onom svete.
O smrti by sme mohli dlho hovoriť a nachádzať veľa názorov. O smrti
syna sme počuli aj v dnešnom evanjeliu. Kristus v bránach mesta, do
ktorého vchádza stretáva pohrebný sprievod. Niesli do hrobu chlapca,
jediné dieťa istej vdovy (porov.: Lk. 7, 12). Evanjelista Lukáš nehovorí
nič o smrti chlapca. Prečo zomrel? Ako zomrel? Či bol chorý? Tieto
informácie sa nedozvedáme. Vieme len, že mladík je mŕtvy.
Jeden komentár k dnešnému čítaniu hovorí, že v tejto stati evanjelia
sa napĺňa starozákonný predobraz Božieho muža – proroka, známy nielen
z príbehu Eliáša, ktorý vzkriesil syna vdovy zo Sarepty (1 Kr 17,17-24),
alebo Elizea, ktorý v Suneme, neďaleko Naimu vzkriesil jediného syna
matky (2 Kr 4,18-37). Ježiš vzkriesil mŕtveho na oficiálnom mieste, kde
sa tieto úkony podľa starozákonného zvyku mali robiť – na súde, ktorý
sa vždy odohrával v bránach mesta. Tu – pri mestskej bráne, Ježiš kriesi
mŕtveho chlapca a vracia ho matke. Táto stáť písma nám zároveň ukazuje,
že Kristus je Božím Synom. Má moc vzkriesiť ľudí.
Musíme pripustiť, že smrť je pre náš terajší stav nevyhnutná. Keď som
sa rozprával s lekárom, tvrdil, že smrť je prirodzená – bunky, ktoré sa
stále obnovujú, sa jedného dňa renovovať prestanú – ale prečo? – to
stále nevieme úplne vysvetliť. Smrť je mystérium, je to priamy útok na
život.
Podľa filozofa Heideggera nás smrť vyzýva k prevzatiu vlastnej existencie a zjavuje nám neodvolateľnosť našich rozhodnutí …
Sväte písmo nám hovorí, že smrť je dôsledok hriechu (2Ezd 3:7, pozri
aj Sir 25:24). Určite je to pravda, ale najkrajšie vysvetlenie, ktoré
som čítal, je že smrť je stretnutie s Bohom – nekonečnou láskou.
Ak skutočne chceme prísť k Bohu, musíme si v živote prehodnotiť
vlastné priority. Jednou vetou si uvedomiť ako žijeme. Povedal som, že
smrť je prechod k Bohu, čiže k láske. Najkrajšie by bolo, aby sme túto
lásku žili už v tomto živote.
V jednej publikácii, ktorú som čítal bol uvedený článok „malé nebo“,
kde obyvatelia malej dediny na juhu Číny vyhnali palicami a kameňmi
vyhladované malomocné dievča zo svojho domova. Jeden misionár videl dav
ľudí, podišiel k dieťaťu, vzal ho na ruky a odniesol ho. Ľudia kričali:
„Lepra! Lepra!“ Uplakané dievčatko sa pýta svojho záchrancu: „Prečo si
sa ma ujal?“ „Pretože Boh nás stvoril oboch. Ty si teda moja sestra a ja
som tvoj brat. Nebudeš viac hladná a bez domova.“ „A ako sa ti
odplatím?“ „Obdar ľudí rovnakou láskou!“ Celé tri roky až do svojej
smrti toto dievča obväzovalo rany iným malomocným, kŕmilo ich, no
predovšetkým ich milovalo. Po smrti tohto jedenásťročného dieťaťa chorí
povedali: „Naše malé nebo sa vrátilo do neba.“
Koľko lásky sme rozdali v živote? Toľko ako dievčatko z tohoto
príbehu? Ak nie, máme ešte vždy čas. Kým žijeme. Aj ja, aj ty. Keď
umrieme, už nič nespravíme, hoci by sme veľmi chceli.
Bratia a sestry, čo je to smrť? Tak sme dnes začali uvažovať nad
dnešným evanjeliovým textom. Je to stretnutie s Bohom – láskou, ktorý
nás dokáže vzkriesiť a darovať večný život. Amen.
Komentáre
Zverejnenie komentára