Jn 17, 1-13
Bratia a sestry,
človek keď končí svoju životnú púť a má tú možnosť, skoro vždy povie
svojim najbližším posledné slová, alebo napíše závet. Chce im povedať
čo je dôležité a dať im odporúčania, ktoré majú pomáhať lepšie žiť.
Dnes sme počuli aj z úst Ježiša takéto slová. Odzneli niekoľko hodín
pred Ježišovým utrpením a smrťou. Keď už Ježiš ustanovil všetko, čo bolo
potrebné, obrátil sa k svojmu Otcovi. Otcovi patrili posledné slová, no
prosil v nich za nás.
Obsahom týchto slov – tejto modlitby – nie sú nasporené peniaze či
iné hmotné statky. Je to duchovný odkaz Ježiša, ktorý sa veľmi odlišuje
od tých našich testamentov, s ktorými sa obvykle stretávame. To je prvý
veľký rozdiel. S tým súvisí aj druhý rozdiel. S pozemskými testamentmi
sú často spojené spory o dedičstvo, ktoré niekedy vedú aj k trvalým
hádkam, hnevom a nepriateľstvám. O dedičstvo, ktoré nám vo svojom
testamente zanechal Pán Ježiš, nie sú žiadne spory, lebo z tohto
dedičstva si každý môže vziať, koľko len chce a čím viac si každý vezme,
tým lepšie.
Je tento obsah Ježišových posledných slov pre nás dôležitý? Majú pre
nás nejaký význam? Odpoveď závisí od toho, čomu človek pripisuje
dôležitosť. Dnes je mnoho ľudí, ktorí by sa tvárili celkom nechápavo,
keby sme im povedali, že Ježiš aj pre nich zanechal tieto slová. Mnohí
sú orientovaní na celkom iné – svetské hodnoty a sú aj takí, ktorí sa
kvôli ich získaniu nezastavia ani pred klamstvom, krádežou, lúpežou,
násilím, znásilnením, vraždou… Keď im uvedené hodnoty opantajú srdce,
nevidia nič iné, ženú sa za nimi ako šialení. Keby sme takýmto ľuďom
ponúkli Ježišov testament, vysmiali by sa nám.
Ježišov testament, jeho myšlienky, ktoré sú v dnešnom texte,
nevyhnutne potrebujeme pre život. Človek keď sa zamyslí nad svojím
životom a pozerá do budúcnosti, kladie si otázky: “Načo vlastne žijem?”,
alebo: “Aký je zmysel nášho bytia?”
Ak pokladáme smrť za definitívny koniec, potom život sa nám môže
javiť, ako nezmyselný. My síce máme v rámci života mnoho zmysluplných
činností: nájsť si primerané zamestnanie, dobre sa vydať či oženiť,
vychovať deti, postaviť si dom, vykonať dobré veci vo svojom povolaní,
dosiahnuť slušné spoločenské postavenie a podobne. Keď človek má pred
očami určitý cieľ, a keď ho dosiahne, má z toho radosť a hneď hľadá
ďalší cieľ o ktorý sa bude usilovať. Všetci z nás by sme mali mať na
pamäti konečný cieľ svojho života. Tým, že vieme o konečnom cieli,
a uvedomujeme si ho, potom si uvedomujeme, že aj terajší – časný život
má zmysel.
Myšlienka na konečný cieľ sa nám má stať smernicou, ako prežijeme
terajší život, aby bol v súlade s tým, čo od nás požaduje Kristus.
Rozmýšľal som, čo je to najdôležitejšie, čo od nás Kristus požaduje
a uvedomil som si, že najdôležitejším pravidlom je láska.
Jeden autor vo svojej publikácii spomína, ako pred rokmi stretol
človeka, ktorý bol obyčajným kresťanom. Jeho názory sa nezhodovali
s kresťanským učením a v mnohých veciach mal opačný názor, ako dotyčný
kresťan. Piše: “Často sme spolu debatovali a stretávali sme sa tak
často, že ja som mal možnosť zároveň spoznať jeho život. Čo ma najviac
ohromilo v jeho živote, bola práve láska, ktorú mal k druhým ľudom.
Pomohol, navštívil chorých. Nikdy sa k druhému neobrátil chrbtom. Až
vtedy som si uvedomil, že to čo on žije – lásku k druhému – budeme raz
žiť vo večnosti.”
Bratia a sestry, človek nie je stvorený pre tento svet, pre tento
život, ale pre iný svet, pre iný život, ktorý znamená lásku a šťastie,
aké si ani nevieme predstaviť. O tom živote hovorí sv. Augustín v knihe
svojich Vyznaní , ktoré sú akoby životnou spoveďou a vyznávaním,
oslavou nepochopiteľnej Božej lásky: „Keď sa primknem k tebe celou
svojou bytosťou, nikdy nepocítim bolesť ani námahu a môj život, celkom
naplnený tebou, bude pravým životom“ (Vyznania 10, 28; porov. KKC 45).
Pre toto šťastie sme stvorení a toto šťastie hľadá naše „nepokojné
srdce“, o ktorom hovorí aj sv. Augustín (Vyznania 1, 1).
Komentáre
Zverejnenie komentára