Lk 16, 19-31
Bratia a sestry, hneď
v úvodu treba upozorniť, že v evanjeliu pred sebou nemáme doslovný popis neba a
pekla. A už vôbec v ňom nehľadajme to, čo nás čaká po smrti. Podobný príbeh o
tom, že po smrti sa má chudák dobre a boháč zle, si rozprávali
už v starovekom Egypte. Podobný príbeh rozprávali aj židovskí rabíni.
Pán Ježiš tento príbeh nezopakoval
preto, aby nám povedal ako sa budeme mať po smrti, ale ako máme žiť tu a teraz.
To, čo je na Ježišovom podobenstve originálne, je jeho záver, ktorý sa týka
výlučne tohto života. Boháč žiada o zázračnú záchranu svojich bratov a Abrahám
mu vysvetľuje, že všetko dôležité im už bolo povedané.
Na začiatku evanjelia sa
pred nami objaví boháč, ktorý má všetko, čo človek môže od života žiadať. Všetko,
po čom túžil, si mohol dovoliť. Poctivo získané bohatstvo sa považovalo za
Božie požehnanie. Zo starozákonného pohľadu nie je možné tomuto bohatému
človeku nič vytknúť. Okrem toho, že sa dobre obliekal a jedol, sa o ňom nedozvedáme
nič viac. Bol bezstarostný, sústredený len na seba. Pre potreby iných bol
uzavretý. Nechcel vidieť Lazára, ktorý líhaval pri jeho dverách.
Lazar má naproti tomu
konkrétne meno, Eleazar - znamená Boh pomáha. Dozvedáme sa, čo ho trápi. Má ťažký
život, je chudobný, chorý, ľudia si ho nevážia, a predsa je to človek, na
ktorého Boh nezabúda. Ježiš chcel na Lazárovej postave zdôrazniť aj to, že
každý - aj ten najobyčajnejší ľudský život - má v Božích očiach zmysel. Človek
môže byť úplný chudák ako Lazár, a predsa na neho Boh nezabudne.
Príbeh evanjelia pokračuje
sa ocitáme sa na druhom svete. Nie je to ani nebo ani peklo. Táto predstava,
ako sa boháč a Lazár bavia na onom svete, má svoj význam. Ich reč nám má
ukázať, čo nie je možné po smrti zmeniť, táto reč nám tiež ukazuje, čo je možné
zmeniť a urobiť v tomto živote.
Ako som hovoril, dnešné
podobenstvo nie je o tom, ako sa budeme mať po smrti, ale ako máme žiť tu
a teraz. Máme sa prebudiť zo snívania a uvedomiť si, čo všetko je v našom svete
možné zmeniť. Koľko vecí a vzťahov možno napraviť, zachrániť a uzmieriť.
Aj boháč v dnešnom
svete - namiesto toho, aby sa uspokojil len so stále novými pôžitkami a zážitkami,
môže nájsť zmysel života, keď začne žiť pre druhých. Lazár, ktorý žil iba v
spoločnosti túlavých psov, môže nájsť v cirkvi spoločenstvo, kde ho prijmú. A
boháčovi bratia? Tí trebárs niekedy prídu na liturgiu, alebo sa im narodí dieťa
a budú ho chcieť z vďačnosti pokrstiť, prídu a zostanú medzi nami. Iní zabrúsia
na našu webovú stránku, prečítajú si túto kázeň, zamyslia sa sami nad sebou a
začnú so sebou niečo robiť. Na tomto svete je možné všetko zmeniť.
Koľkokrát v živote
počujeme, že sa s niečím nedá nič robiť, že to tak vždy bolo a bude. To nie je
pravda. Iba po smrti sa už naozaj nedá nič zmeniť. A práve preto je potrebné riešiť
a meniť naše vzťahy, problémy, spoločnosť ... teraz a tu.
To chce povedať Ježiš
svojím podobenstvom. chce povedať, že si máme už teraz čo najviac pomáhať a
priepasti medzi sebou zasypávať. Ježiš využil ľudovú povesť na to, aby nám
pripomenul naliehavosť tohto času, kedy sa dá ešte veľa vecí zmeniť, uľahčiť,
odpustiť a zmierniť.
Bratia
a sestry, boháč z podobenstva chcel poslať na tento svet zázračné posolstvo,
lebo sa mu otvorili oči. Ale ako Abrahám povedal - jeho bratia a aj my všetci žijúci
- máme v Písme svätom dostatočné množstvo informácií o tom, ako treba
žiť a formovať svoj život. Možno nás napadne otázka: Čo by mi tak asi chcel
odkázať niekto môj blízky? Odkaz by bol zrejme taký istý ako v tom
podobenstve: Nie sú potrebné osobitné upozornenia z večnosti, keďže
každému sú prístupné informácie z Písma. Nemali by sme čakať až keď sa nám
“otvoria oči“ po smrti, lebo oči pre správne videnie sa nám majú otvoriť už
teraz. K takejto príprave na našu poslednú hodinu by nás malo priviesť aj
dnešné evanjelium.
Komentáre
Zverejnenie komentára