PODOBNÍ MATKE
v roku 1967 vtedajší
generálny sekretár OSN, U´Thant, žil vo svojej rodnej krajine, Barme.
Navštívil vtedy 84-ročnú matku, ktorá bývala v Rangúne. Podľa starého
barmského zvyku U´Thant sa priblížil k svojej matke na kolenách, pričom
zložil ruky na gesto uvítania. Úcta k tej, ktorá mu odovzdala život,
bola prvou učiteľkou a vychovávateľkou ako aj spoločníčkou celého
detstva, je v mnohých kultúrach sveta jednou z najväčších povinností.
V prípade Márie, Ježišovej Matky, je
veľmi mnoho dôvodov k tomu, aby sme jej vzdávali úctu a aby sme na ňu
spomínali s úctou. Cirkev to robí počas roka mnohokrát, na každý
mariánsky sviatok. Prameňom týchto sviatkov je jej prítomnosť v živote
Ježiša, a potom materinská misia voči všetkým ľuďom. Ona mala a naďalej
má účasť na formovaní tváre sveta. Jean Gitton napísal: „Osud každej
matky sa podobá osudu Mojžiša. Ona nevstupuje do zasľúbenej zeme.
Pripravuje svet, ktorý sama neuvidí“.
Matka, keď sa stará o dieťa, o jeho
výchovu a zdravie, keď sa stará o jeho duchovné i materiálne dobrá,
formuje pre budúcnosť nového človeka. On bude jedným z elementov
bohatstva budúceho sveta. Denne je najbližšou osobou a spoločníkom
osudu. V knihe s názvom „Moji rodičia“, ktorá zberá výpovede rôznych
osôb na tému rodného domu, okrem iného čítame: „Mama, moja mama, vždy
túžim byť tvojím očakávaným, zo školy sa vracajúcim dieťaťom. Byť
s nezmeneným úsmevom a nezmenenými slovami vítaný na prahu nášho domu.
A vtedy všetky starosti i neúspechy celého dňa sa stanú ľahšie, pretože
cítim, že som prišiel do bezpečného a neklamného prístavu – do
opravdivého, rodného domu“.
Mária prvá čerpala z Kristových zásluh,
čiže z novej Zasľúbenej zeme, ktorá bola za jej účasti pripravovaná.
Pápež Pius IX., v bule Ineffabilis Deus, ktorou 8. decembra
roku 1854 vyhlásil dogmu o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie, učil: „Na
slávu svätej a nerozdielnej Trojice... Potvrdzujeme, vyhlasujeme
a definujeme, že podľa zjavenej náuky (...) Panna Mária v prvej chvíli
svojho počatia, vďaka zvláštnej milosti a privilégiu všemohúceho Boha,
vzhľadom na budúce zásluhy Krista, Spasiteľa ľudského rodu, bola
uchránená od každej škvrny dedičného hriechu“.
Mária – sama oslobodená od účinkov
dedičného hriechu – pozná však naše pokušenia i ťažkosti, lebo bola
vyvolená spomedzi ľudí. Svojím orodovaním u Syna chce mať aktívnu účasť
na našom boji s hriechmi i v našom posväcovaní sa. Ako hovoril sv.
Epifánius, biskup Konštancie na Cypre (+ r. 403): „Mária celá je okom,
aby bdela nad nami, celá je rukou, aby nás viedla a celá je srdcom, aby
sa zľutovala nad nami“. Týmto spôsobom má naďalej účasť na formovaní
sveta.
V jednej modlitbe čítame: „Ona je
počiatkom i obrazom Cirkvi, Jeho krásnej nevesty bez vrásky a poškvrny“.
My zasa musíme urobiť všetko, čo je v našej moci, aby sme v spolupráci
s Božou milosťou, boli ako ona – „bez hriechu“. Lebo až vtedy, ako
nevinné deti, môžeme s láskou volať k svojej bezhriešnej Matke, keď sami
hoci čiastočne, budeme sa pokúšať, aby sme jej boli podobní.
Komentáre
Zverejnenie komentára