Mt 9, 9-13
Bratia a sestry! Slava Isusu Christu!
„Nechcem ho už ani vidieť, nech sa mi už ani neukazuje na oči“. Toto sú
slová šéfa jednej firmy, ktorý bol vedome oklamaný a to svojím
najbližším spolupracovníkom. Veľmi sa ho to dotklo, zranilo. Berie list
a jedným šéfovským podpisom sa z najbližšieho kolegu stáva bývalý.
Hodinová výpoveď, okamžité prepustenie. Keď po podpísaní odkladá pero,
vzdychne si a v duchu si povie: s tým darebákom som skončil. Nechcem ho
už ani vidieť.
Toto je taký bežný ľudský spôsob
uvažovania, pretože my sami skutočne netúžime byť s tými, ktorí nás
podviedli, sklamali, hlboko vnútorne zranili. Nechceme a nemôžeme ich už
ani len vidieť. Ale Ježiš môže. On ich môže vidieť a vidí ich. Ježiš
vidí všetko. On vidí aj toho, ktorý sedí na mýtnici a ľudia ho pokladajú
za gaunera, vydierača a za darebáka.
Mýtnik bol ten, ktorý vyberal clo
v Palestíne. A my vieme, že clo v Palestíne za Ježišových čias
predstavovalo nemalé poplatky. Boli to poplatky za pohyb tovaru od
výrobcu k nájomcovi a potom k tomu, kto tovar kúpil. Vyberanie cla bolo
zverené nájomníkom. Boli to zámožní ľudia, lebo museli vopred zaplatiť
stanovený poplatok, celkový odhad dane a cla za provinciu, do ktorej
boli určené. Potom títo ľudia, mýtnici prenajímali colné stanovištia
ďalším nájomníkom a tento spôsob viacnásobného prenajímania viedol aj
k mnohonásobnému zvyšovaniu cla. Každý z nájomníkov vložil svoje peniaze
do podniku vopred a bolo na ňom, aby ich výberom cla dostal naspäť. Čo
vybral navyše, o to sa nikto nestaral. To bol jeho zisk. A tak niet
divu, že platby boli mnohonásobne navýšené. Byť mýtnikom, bolo akýmsi
synonymom pre hriešnika.
Toho, ktorého ľudia nechceli ani vidieť
a snažili sa s ním nestretnúť, vidí Ježiš. S tými, s ktorými ľudia
skončili, Ježiš začína reč. Oslovuje mýtnika „poď za mnou“. Jedinou
vetou ho vytrháva z doterajšieho spôsobu života. Ježišovo slovo je také
mocné, že mýtnik Matúš bez výhovoriek vstáva a nasleduje Ježiša. Je
napísané: „vstal a išiel za ním“.
Klamár a nepoctivec sa stáva Ježišovým
učeníkom. Ten, s ktorým nik nerátal sa ocitá zrazu v kruhu dvanástich
apoštolov. Možno tomu Matúšovi, tak trošku krivdíme, možno nebol až taký
darebák. Možno, že si to aj všetko uvedomoval, možno to chcel aj
zmeniť, ale jednoducho nevedel ako. Nikto ho totiž neakceptoval, nikto
ho nechcel prijať. Keď mu zaznelo to Ježišove „Poď za mnou“, tak si uvedomil a povedal: „toto je moja životná šanca“. Preto vstal a šiel za Ježišom bez toho, aby to vysvetľoval iným.
Ježišovo slovo premieňa jeho život.
Začne žiť životom usporiadaným podľa Božieho slova. Matúš sa stáva
dôležitým spolupracovníkom v Ježišovom tíme. A práve od tohto Matúša –
mýtnika pochádza aj jedno z evanjelií.
Dnes nechcem hovoriť len o Matúšovi, ale
chcem upriamiť pozornosť na Ježiša. On vidí, má oči aj pre tých,
ktorých my nevidíme. Ktorých sme v srdci už dávno odpísali. Ježiš ich
vidí. Vidí aj teba, aj mňa, vidí tvoje aj moje zlyhania a pády. Nikoho
neodpisuje, ale znova a znova nás pozýva, lebo ešte stále je čas
milosti. Volá nás „poď za mnou“, „nasleduj ma“, skús to ešte raz. S tým tvojím hriechom, pádom sa ešte stále dá niečo urobiť, len „poď za mnou“.
Viete, nie je jednoduché prijať takéto Ježišovo správanie. Pretože, ako nám hovorí tento príbeh: „keď to videli farizeji hovorili jeho učeníkom: "Prečo váš učiteľ jedáva s mýtnikmi a hriešnikmi?,
určite boli aj namrzení. Dva pohľady v tomto príbehu sú na tú istú
osobu také odlišné. Ježišov pohľad, ktorý mýtnika Matúša prijíma
a pohľad farizejov, ktorých rozčuľuje.
Už raná Cirkev si kládla otázku, ako sa
postaviť k tým, ktorí po krste zhrešili, alebo odpadli od Cirkvi? Aký
postoj k ním zaujať? Obísť ich? Nedať im ďalšiu príležitosť, šancu?
Alebo ich pozývať do spoločenstva a otvoriť im náruč, ktorú otvoril
Kristus aj nám? Tento problém sa rieši v každej dobe. Vieme, že krstom
sa nestávame bezhriešni, ale krstom sa odpúšťa dedičný hriech
a začleňujeme sa do Cirkvi. Aj keď padáme stále do hriechu, práve preto
potrebujeme Božiu milosť stále a znova, každý deň. Toto Božie pozvanie „poď za mnou“
možno niektorí potrebujeme počuť aj niekoľkokrát denne. Aby sme naň
odpovedali tým najkrajším spôsobom tak, že vstaneme a pôjdeme.
Kristus prináša nový pohľad na
hriešnika. Ten starozákonný pohľad na hriešnika je prekonaný. Hriešnik
bol ten, kto bol vyhodený zo spoločenstva svätých. Zrazu prichádza Ježiš
a prichádza práve k týmto. Hovorí: „nepotrebujú lekára zdraví ale chorí“.
Aký pohľad máme my? Taký, akými očami
pozeráme na svet okolo nás. Pamätajme na to, že aj my sme tu len preto,
že sa pri nás Ježiš zastavil. Na mýtnici nášho života, na mýtnici môjho
a tvojho života a povolal nás vlastným menom, poď Milan, Tomáš, Mária,
Katarína atď. Povolal nás svojím menom, raz sme už počuli tento hlas
a odpovedali sme naň áno, a preto tu dnes sedíme.
Ježišova cirkev je v dnešnom svete
prítomná, ako dom návratu, do ktorého smie vkročiť každý kto ma túžbu,
kto chce, kto je povolaný. Všetkým bez rozdielu patrí Ježišovo pozvanie „poď a nasleduj ma“.
Každý, kto sa vo viere odváži a poslúchne toto Ježišovo slovo, smie
zažívať premenu, aká nastala pri mýtnikovi Matúšovi. Aj v našom chráme
sedí mnoho takých Matúšov, jedným z nich som aj ja a som Pánu Bohu za to
vďačný.
Komentáre
Zverejnenie komentára