Lk 7, 11-16
V
tomto krátkom úseku evanjelia, ktoré sme počuli sa opisuje pohreb
mládenca v mestečku Naim. Každý pohreb je smutnou záležitosťou, najmä
pre najbližších. Najsmutnejšie sú pohreby mladých ľudí. Takýto smutný
pohreb bol i v Naime, o ktorom sme čítali – veď pochovávali jediného
syna matky, ktorá bola vdova. Táto matka musela byť veľmi smutná, lebo
Ježišovi pri pohľade na ňu prišlo tak ľúto, že jej povedal, aby
neplakala.
Preto
Ježiš vzkriesi jej syna a odovzdá ho matke. Evanjelista nám neopisuje
radosť spomínanej matky, ale my si matkinu radosť vieme predstaviť.
My
kresťania vieme, čo je to smrť, poznáme dvojakú smrť: telesnú a
duchovnú. O telesnej smrti vieme, že s ňou každý z nás musí počítať,
lebo kto sa raz narodil, raz musí aj zomrieť. Teda telesná smrť je
prirodzeným zákonom, ktorému sa podrobil aj sám Ježiš - lebo smrť je
trest za hriechy.
Naša
telesná smrť nemusí byť zlá, i keď nám naháňa strach, lebo vždy platí
zásada: „Aký život, taká smrť!” Ak sa snažíme svoj pozemský život prežiť
dobre, potom i naša telesná smrť bude dobrá. Ale ak svoj tuzemský život
prežijeme zle, aj naša telesná smrť bude zlá.
Druhá
smrť je duchovná - a tá je priam hrozná, lebo ju vždy zapríčiňuje
ťažký, smrteľný hriech. Mali by sme robiť všetko, aby sme sa jej vyhli, a
to za každú cenu. Poľutovaniahodný je každý človek, ktorý žije v stave
ťažkého hriechu – lebo nemôže byť pre človeka väčšie nešťastie, ako žiť
v nepriateľstve s Bohom. Podstata ťažkého hriechu je odvrátiť sa od
Boha, opovrhnúť ním, a to kvôli hriešnym rozkošiam. Dať prednosť krátkej
hriešnej rozkoši pred večným a všemohúcim Bohom - to je podstata
ťažkého hriechu a príčina duchovnej smrti. A dôsledok?
Za
veľmi krátku hriešnu rozkoš zrieknuť sa večného šťastia a dobro- voľne
vrhnúť sa do večného nešťastia. Myslieť si alebo aj povedať, že ja ten
hriech oľutujem a vyznám vo sviatosti zmierenia - to je veľký nezmysel.
Koľkí si tak mysleli, a predsa sú zatratení! Pretože už nemali k tomu
čas, alebo nedostali k tomu už Božiu milosť. Bez nej nikto nemôže byť
spasený, lebo bez Božej milosti nikto nemôže robiť úprimné pokánie.
Kňaz
rozpráva: Stretol som sa s priateľom ešte z školských lavíc. Prišla reč
aj na duchovné veci. On veril v Pána Boha, veril, že má nesmrteľnú
dušu, že večnosť je len dvojaká: nekonečne šťastná a nekonečne
nešťastná. Ale jeho život vôbec nebol v súlade s tým, čo veril. Ináč
veril, a ináč žil. Keď som mu pripomenul, že už by bolo načase zmeniť
život zanechať hriechy a robiť pokánie - lebo ináč vydáva svoju
nesmrteľnú dušu do nebezpečenstva večného zatratenia, trocha sa zamyslel
a potom povedal: „Teraz ešte nie, veď nie som ešte starý, ešte mám čas.
Ja nechcem zomrieť v týchto svojich hriechoch, chcem robiť pokánie, ale
ešte mám čas”. Rozišli sme sa a o tri týždne som dostal oznámenie, že
môj priateľ zahynul pri autohavárii.
Je
nepochopiteľné, že ľudia sú úplne ľahostajní, ak ide o ich nesmrteľnú
dušu, o ich večné šťastie alebo večné nešťastie. Veľmi ľahko sa
dopúšťajú ťažkého hriechu a potom s pokáním odkladajú, a to nielen
neveriaci. Často tak robia aj veriaci ľudia, ktorí sú si vedomí toho, že
to je veľmi nebezpečné pre ich nesmrteľnú dušu, ktorá je tým
najcennejším, čo na tomto svete človek má.
Naša
spása je toto najdôležitejšie pre nás - veď Ježiš len preto prišiel na
svet, aby sme mohli byť spasení. A dôležité veci sa nikdy neodkladajú,
ale sa vykonávajú čím skôr, aby raz nebolo neskoro.
Nikdy
nie je dobre dôležité veci odkladať na zajtra, ale treba ich hneď
splniť, aby nebolo neskoro. A iste nie je nič dôležitejšie ako spása
našej nesmrteľnej duše. Spasení budeme iba vtedy, ak nás naša smrť
nenájde duchovne mŕtvych, ale živých – to znamená bez ťažkého hriechu –
preto pokánie nikdy nemôžeme odkladať.
Dôsledok
tejto úvahy by mal byť tento: Za každú cenu - i cenu vlastného života –
sa chrániť ťažkého hriechu. Ak niekto padol do ťažkého hriechu, hneď -
len čo sa spamätá – nech vzbudí dokonalú ľútosť. Tá dokonalá ľútosť
spočíva v tom, že ľutujeme svoje hriechy preto, že sme nimi urazili Pána
Boha. A hneď si urobme aj predsavzatie, že pri najbližšej príležitosti
ich vyznáme vo sviatosti zmierenia a budeme sa chrániť každého hriechu,
najmä ťažkého. Veľmi dobre je zvyknúť si túto dokonalú ľútosť vzbudzovať
každý večer pred spánkom a v každom nebezpečenstve života. Je dôležité
vzbudiť túto ľútosť i s každým zomierajúcim, najmä vtedy, ak jeho smrť
je náhla.
Prosme
Pannu Máriu, aby nám ona, ktorá je Nepoškvrnená, pomáhala chrániť sa
každého hriechu, najmä ťažkého. A keď sa nám predsa niečo nepodarí, aby
nám ona vyprosila milosť, aby sme hneď vedeli svoje hriechy oľutovať –
lebo žiť v stave ťažkého hriechu znamená duchovnú smrť, ktorá vedie do
večného zatratenia - večnej smrti. A nič horšieho nemôže človeka
postihnúť, ako je večné zatratenie - večná smrť.
Komentáre
Zverejnenie komentára