Nedeľa o mýtnikovi a farizejovi Lk 18, 10-14
Aj keď na prvé počutie dnešné evanjeliové podobenstvo o namyslenom
farizejovi a pokornom mýtnikovi znie ako niečo ľahko pochopiteľné
a prijateľné, veď kto by neopovrhoval pyšným farizejom
a komu by nebol sympatický ten ponížený hriešnik, myslím si, že
posolstvo tohto evanjelia je oveľa zaujímavejšie a hlbšie, než by sa to
mohlo zdať na prvé zamyslenie.
Môže sa nám totiž zdať, že Pán Ježiš tu hovorí len akúsi rozprávku
s morálnym ponaučením, že na obraze dvoch postáv porovnáva dve ľudské
vlastnosti: namyslenosť a poníženosť. A keďže ten namyslený je navonok
zbožnejší ako ten ponížený, podobenstvo vyznieva zdanlivo veľmi
negatívne práve voči tým zbožným, ktorí sú automaticky považovaní za
falošných. Vieme, že falošný predsudok, je veľmi rozšírený najmä medzi
menej zbožnými, ktorí sa radi na toto podobenstvo odvolávajú, aby si
ospravedlnili svoju náboženskú povrchnosť a ľahostajnosť, lebo vraj
nechcú byť ako tí farizeji čo chodia do kostola.
V podobenstve je ale jeden chyták, ktorý tam Pán Ježiš nevložil
schválne, ale vznikol kvôli rozdielu kultúr v ktorej žili Ježišovi
poslucháči a v ktorej žijeme my. My totiž vnímame toho farizeja a toho
mýtnika úplne opačne, ako ich vnímali Ježišovi poslucháči. Pre nás je
farizej nesympatická postava, lebo sme vychovaní v kresťanskej kultúre,
ktorá vníma farizejov negatívne, ale v Ježišovej dobe to tak nebolo.
Farizeji boli vážení ľudia, ktorí boli známi svojou múdrosťou
a poctivosťou. A podobne mýtnik je pre nás sympatická postava, ale tak
to nebolo v Ježišovej dobe, lebo mýtnici boli zradcovia národa.
Aby sme pochopili vnútorné postoje týchto dvoch postáv, povedzme si
toto podobenstvo v modernej verzii, aby sme prekonali ten spomínaný
kultúrny rozdiel vo vnímaní tohto podobenstva. „Tým, čo si
namýšľali, že sú čestní a poctiví, a ostatnými pohŕdali, povedal Ježiš
toto podobenstvo: „Dvaja ľudia prišli do kostola modliť sa. Jeden bol
obyčajný pracujúci človek a druhý poslanec. Obyčajný pracujúci človek si
sadol do lavice a takto sa v sebe modlil: "Bože, ďakujem ti, že nie
som ako ostatní ľudia: mafiáni, bezdomovci, alkoholici alebo aj ako
tento poslanec. Poctivo pracujem osem hodín denne, platím dane a živím
z biedneho platu svoju rodinu." Poslanec stál celkom vzadu a neodvážil
sa ani oči k nebu zdvihnúť, ale bil sa do pŕs a hovoril: "Bože, buď
milostivý mne hriešnemu." Hovorím vám: Tento odišiel domov
ospravedlnený, a nie tamten. Lebo každý, kto sa povyšuje, bude ponížený,
a kto sa ponižuje, bude povýšený."
Dúfam, že teraz ste týmto podobenstvom pohoršení takisto, ako boli
Ježišovi poslucháči. Zrazu sa nám veci nezdajú až také jasné, ako na
prvé počutie. Je to niečo, ako keď ľudia zistili, že nie Slnko sa točí
okolo zeme, ale naopak. Na prvý pohľad je to neuveriteľné, ale je to
naozaj tak. A zrazu napr. pochopíte, že keď nábožensky ľahostajný človek
hovorí, že nechce byť ako tí farizeji, čo chodia do kostola, vlastne
v tej chvíli sa stáva presne takým farizejom, o akom hovorí Pán Ježiš
v dnešnom podobenstve. Ale nielen preto, že sa povyšuje a pohŕda ľuďmi,
čo chodia do kostola, ale hlavne preto, že vlastne tvrdí, že je dosť
dobrý vo svojich vlastných očiach a je presvedčený, že ho za takého
považuje aj Pán Boh. Inak povedané, on ku tomu, aby sa cítil byť dobrým,
Boha nepotrebuje.
Ale to hovorí v podstate každý darebák. Ani neveriaci ľudia
nepotrebujú Boha, aby sa cítili dobrí vo svojich vlastných očiach. To,
čo hovorí dnešné podobenstvo teda siaha veľmi hlboko do našich sŕdc
a odhaľuje náš vzťah k Bohu, lebo o to vždy išlo Pánu Ježišovi a nie
o rozprávky s morálnym ponaučením o tom, aké škaredé je byť namysleným
človekom. Keby som mal teda posolstvo dnešného evanjelia vyjadriť
stručne a výstižne, môžem použiť slová Pána Ježiša: „Nik nie je dobrý
jedine Boh“. Tieto slová zdanlivo nesúvisia s dnešným podobenstvom, ale
vieme, že v Písme v skutočnosti všetko súvisí so všetkým a okrem toho
sa tieto slová nachádzajú v Lukášovom evanjeliu prakticky hneď za
dnešným podobenstvom /Lk 18,19/, doslova naň nadväzujú.
Inak povedané, stavať sa pred Bohom do pozície spravodlivého človeka
je teda nielen pýcha, ale obyčajná hlúposť. Jediný rozumný postoj voči
Bohu je postoj pokorného hriešnika, aký zaujal síce skorumpovaný, ale
zrejme práve obrátený mýtnik, ktorý objavil múdrosť života a tajomstvo
pravej zbožnosti, ktorá ale spočíva nielen vo vedomí si svojej
hriešnosti, ale ešte viac vo vedomí Božej lásky. A to je vlastne úplne
najdôležitejší záver z dnešného evanjelia: posolstvo Božej odpúšťajúcej
lásky.
Farizej Božie odpustenie a lásku nepotreboval, nestál o ňu, lebo bol
presvedčený o svojej spravodlivosti a s Bohom chcel v podstate
obchodovať ako rovný s rovným. Mýtnik si naopak uvedomil, že jedine
Božia láska ho môže očistiť od jeho hriechov a preto s pokornou radosťou
prijal ponuku odpustenia svojich hriechov.
V tej chvíli, keď s pokorou pochopíme, že naša spravodlivosť je
založená jedine na Božej láske, ktorá nás očisťuje od nášho zla, stávame
sa naozaj zbožnými ľuďmi, ale takými sa nikdy nemôžeme stať, ak budeme
nábožensky povrchný a ľahostajný.
Komentáre
Zverejnenie komentára