Homília - sviatok Božského Srdca
Pred niekoľkými mesiacmi som dostal do rúk knihu „Dotyky života“. V tejto knihe som čítal aj takýto príbeh.
Jedného dňa sa malý vnuk rabína Barucha
hral so svojím kamarátom na schovávačku. Keď bol na rade on, aby sa
schoval, utiahol sa do skrýše, ktorú si vyhliadol, a zostal v nej
nehybne učupený. No po nejakom čase, keď sa mu zdalo, že tam čupí už
príliš dlho a kamarát ho nevie nájsť, pomaly z nej vyšiel. Aké bolo však
jeho prekvapenie, keď zistil, že dvor je prázdny. Zrazu sa ho zmocnilo
bolestné tušenie, že jeho kamarát sa ho ani nepokúšal hľadať, omrzelo ho
to a odišiel preč. Veľmi ho to zarmútilo a s krikom a plačom utekal za
starým otcom, aby sa mu vyžaloval, ako veľmi ho bolí takéto správanie
jeho kamaráta. A rabín Baruch túto epizódu so slzami v očiach komentoval
slovami: „Vidíš, to isté hovorí aj Boh“: „Boh plače, pretože ho nikto
nehľadá.“
Tajomstvo dnešnej slávnosti je
tajomstvom Božej lásky, ktorá prebývala v ľudskom srdci Ježiša, pravého
Boha i pravého človeka a chce prebývať aj v nás. Boh nás vyhľadáva, chce
prebývať v mojom, tvojom srdci. Taktiež za nami plače.
Dnes keď sme sa zišli na tejto
slávnosti, je na mieste položiť si otázku; Čo je to Ježišovo Srdce?
Alebo: Čo vlastne uctievame pod týmto názvom?
Srdce je pre učeného i jednoduchého
človeka zrozumiteľným svedectvom, ktoré označuje celý vnútorný život
človeka, ale predovšetkým lásku.
Ak povieme o niekom: Ten človek má dobré srdce! - iste nemáme na mysli, že má priaznivý nález na EKG.
Preto veľa vyslovíme o človekovi, keď
povieme: to je človek dobrého srdca. Jednoducho vieme, že ten človek je
dobrý. Je to tiež naopak: tento človek nemá srdce. Zlému človekovi
pripisujeme zlé srdce. Aj v iných vyjadreniach je srdce skratkou celého
človeka. Ale medzi všetkými vlastnosťami, zahrnutými do tohto slova,
vyniká predovšetkým láska.
Ježiš sv. Margite ukázal nie
svoje hmotné, telesné srdce, ktoré v človeku rozvádza krv, ale Srdce -
symbol, ktoré túži po nás, ktoré nás hľadá, ktoré plače, pretože ho
nehľadáme. A zároveň Srdce trpezlivé.
Pozrime, aké hrozné by to bolo, keby s
nami nakladal ako onen človek v jeho podobenstve o neúrodnom figovníku?!
Tento figovník bol neplodný, nebol škodlivý ani jedovatý, ako je
hriešnik. A predsa káže majiteľ vinohradníkovi: Vytni ho! Načo ešte aj
zem vyčerpáva? Ale vinohradník namieta: Pane, nechaj ho ešte jeden rok.
Okopem ho, pohnojím, možno prinesie ovocie. A hospodár čakal. Aj Pán
Ježiš čakal, čaká. Rok?
Koľko čakal na Máriu Magdalénu, Šavla,
lotra na kríži, Augustína? Koľko čakal na mňa, teba? Alebo možno ešte
čaká? Možno aj plače a čaká. A stále je trpezlivý. „Vystieral som ruky
celý deň ku vzdorovitému ľudu, čo kráčal cestou nedobrou za svojimi
predstavami...“, čítame u proroka Izaiáša.
Dnes by musel volať: Vystieram svoje, ruky, Srdce k ľudu hriešnemu - vzdorovitému nie celý deň, nie rok, ale stáročia! Jeho srdce nás neustále hľadá.
Občas sa stretávame u niektorých ľudí s
takou tvrdosťou voči Bohu, že máme pocit, akoby mu slúžili so zaťatými
päsťami. Dajú Bohu to, čo musia dať, ale nikdy viac. Ako veľmi boli
takéto správanie jeho Srdce.
Títo ľudia absolútne nepochopili o čom
je náboženstvo. Náš Boh je Láska, on nás miluje, hľadá, plače, túži po
nás. Tuží po našom stretnutí.
Boh je Láska. Prvé prikázanie je o milovaní Boha. Láska k Bohu sa v nás zapáli až vtedy, keď uveríme, že sme milovaní Bohom.
Boh, hoci je všemohúci, jednu vec
nedokáže: Nemôže nás prestať milovať! Môžeme si svojím správaním
postaviť proti sebe všetkých ľudí. Nemôžeme však nijakým skutkom donútiť
Boha, aby nás prestal milovať.
Boh totiž neviaže svoju lásku na nijakú podmienku - ak budeš dobrý, ak budeš nábožný, ak urobíš toto a tamto. Nie - Boh ťa miluje takého, aký si. V situácii, v stave, v ktorom sa práve nachádzaš.
Nemiluje ťa preto, že si dobrý, ale
preto, lebo on jediný je Dobrý. Nemiluje ťa preto, že ty miluješ jeho,
ale preto, lebo on je Láska. Dovoľ mu, aby ťa miloval - nechaj sa milovať! Potrebujeme najprv zažiť jeho lásku, ktorá sa nám dáva zadarmo, bez nároku na opätovanie. Až potom sa môže zrodiť náš vzťah ku nemu, až potom ho dokážeme
milovať my. Ak sme ho opustili, skúsme si nanovo obnoviť tento vzťah,
túto lásku. Ak sme sa ho zriekli, pre tento svet, vráťme sa k nemu,
pretože on sa nás nezriekol, on nás hľadá, plače.
V starej knihe Otcov púšte čítame aj
takýto príbeh: Jakub sa rozhodol, že svoj život prežije na púšti v
modlitbách a pôstoch. Ale do cesty mu prišlo krásne dievča, do ktorého
sa zamiloval. Otec dievčaťa bol pohanským kňazom. Keď Jakub ho požiadal o
ruku jeho dcéry, ten povedal: „Ja ti ju nedám za manželku, kým sa
neporadím so svojím bôžikom.” Poradil sa a Jakubovi povedal: „Nedám ti
svoju dcéru za manželku, pokiaľ sa nezriekneš svojho Boha.” Jakub
prežíval veľký vnútorný boj. Nevedel sa rozhodnúť, komu dá prednosť. Ale
ľudská láska zaslepila aj jeho. S trasúcou rukou a výčitkami svedomia
sypal tymian na oltár bôžika. Ale otec dievčaťa ešte nebol spokojný a
povedal: „Musím sa ešte raz poradiť so svojím bôžikom, či ti ju mám dať,
alebo nie.” Pohan sa radil a Jakub čakal. Svedomie mu vyčíta jeho
strašný hriech. Keď po dlhej dobe sa vrátil starý pohan, povedal:„ Môj
bôžik mi povedal, aby som ti ju nedal i napriek tomu, že si sa zriekol
svojho Boha. Lebo pravda je taká, že ty si sa zriekol svojho Boha, ale
tvoj Boh sa nezriekol teba.” Jakub sa vrátil na púšť a do smrti robil
pokánie za svoj strašný hriech.
Človek sa vie zrieknuť Boha, ale Pán Boh
sa nikdy nezriekne človeka. Boh sa nikdy nedá premôcť hriechmi človeka.
Boh človeka stvoril z lásky, miluje ho, a človek vie utekať pred Bohom a
skrývať sa pred ním tak, ako to urobil Adam - ale Pán Boh ho vždy
hľadá, volá naňho a prihovára sa mu. Takto Boh robil v priebehu celého
Starého zákona. Prihováral sa človekovi i svoj- mu národu.
Cez Jeho Srdce sa chce aj k nám dnes prihovoriť, pretože Jeho Srdce nikdy nás neprestalo milovať.
To Srdce plné lásky hľadá a volá dnešného človeka. Ponúka mu svoju lásku.
To Srdce je schopné premeniť naše srdcia a uskutočniť v nich základ Božieho kráľovstva.
To Srdce chce pomáhať v skúškach a chrániť pred nebezpečenstvami.
To Srdce môže napomôcť budovanie novej civilizácie lásky.
Pre uskutočnenie týchto cieľov
potrebujeme však nástroje. Preto od ľudí žiada lásku, obete, túžbu po
zjednotení sa s ním, rozjímanie o láske jeho Srdca, zmierne sväté
prijímanie, zasvätenie svojho života jeho Srdcu.
Ponúkneme sa mu ako nástroj na šírenie kráľovstva jeho lásky?
Nech aj táto modlitba sv. omše –
liturgie je pre nás zmierením a zároveň stretnutím dvoch srd, srdca
Ježiša a človeka. Aby sme mohli so sv. Pavlom hovoriť „Božia láska je
rozliata v našich srdciach. Amen.
o. PaedDr. Martin Pavúk, MSC
Komentáre
Zverejnenie komentára