Lk 16, 19-31
Bratia a sestry! Chcel by som poukázať na šesť aspektov, ktoré nám Ježiš v dnešnom čítaní predkladá.
Prvá skutočnosť, na ktorú sa Pán Ježiš sústreďuje, sú sociálne
rozdiely v spoločnosti. V evanjeliu sa neuvádza, za akých okolností
boháč zbohatol. Či to boli čisté praktiky alebo nie. Podľa textu vieme,
že boháč nebol odsúdený za to, že bol bohatý. Odsúdený bol preto, že mal
neláskavé a nemilosrdné srdce. Nedokázal prejaviť súcit, nedokázal dať
zo svojho núdznemu.
Pán Ježiš takisto nehovorí, prečo bol Lazár chudobný. Či vlastnou
vinou alebo nespravodlivým pričinením niekoho iného. Chudobných
a núdznych medzi sebou budeme mať vždy a ak je to v našich silách, máme
im podať pomocnú ruku.
Sociálna nerovnosť, či nespravodlivosť, tak ako aj dnes, bola aj
v minulosti. Na tomto svete sú vždy bohatší i chudobnejší. Ježiš ani
nepovedal, že to bude inak. Naopak! Dejiny nám potvrdzujú, že boli časy,
kedy aj cirkev samotná prispela k prehĺbeniu sociálnych rozdielov
namiesto toho, aby sa ich snažila znižovať. Otázka, či výzva pre nás
dnes je v tom, ako sa k problému sociálnej nerovnosti postavíme my.
Zaiste, mnohí možno nemáme príliš na rozdávanie. Ale lásku v srdci,
porozumenie pre druhého, ochotu pomôcť, poradiť, alebo aspoň vypočuť –
to nás veľa nestojí. Ani Lazár nežiadal od boháča milióny, žiadal len
nasýtiť sa odpadkami z jeho stola. Ale ani tie mu nikto nedal… Tak ani
my sa nemusíme vzdať všetkých svojich úspor v boji s chudobou. Niekedy
stačí vzdať sa len toho, čo už aj tak nevieme použiť. Treba možno len
osloviť charitu, ponúknuť šatstvo, ktoré už nenosíme. Žiaľ, často musíme
súhlasiť s dnešný príbeh, keď počúvame, že my ľudia sa k sebe niekedy
správame horšie ako psy. Aj v dnešnom podobenstve najväčšiu službu
chudákovi – Lazárovi – preukazujú práve zvieratá, ktoré mu aspoň lížu
vredy na tele.
Druhá skutočnosť je zrejmá nám všetkým. Či bohatý, či chudobný –
v jednej veci sme si všetci rovní – a tou je smrť. Najprv zomiera Lazár,
potom prichádza rad aj na boháča. Mnohí si povieme: ak už v mnohom na
tomto svete spravodlivosti niet, tak potom aspoň v tom, že všetci musia
zomrieť. Naozaj tu nik neostane večne.
Tretia skutočnosť dnešného podobenstva je tá, že krivdy
a nespravodlivosti života nezostávajú v Božích očiach nepovšimnuté.
A pokiaľ nedošlo k ich náprave počas života, potom určite k náprave
dôjde vo večnosti. Nuž a dnešné podobenstvo je toho jasným svedectvom.
„Synu, rozpomeň sa, že si ty svoje dobré veci vzal zaživa a podobne
Lazár zlé. Teraz tento sa tu teší a ty sa trápiš.“
Štvrtá skutočnosť je tá, že nie je možné prísť z „druhého sveta“
a svedčiť živým o posmrtných veciach. Takáto totiž bola túžba odsúdeného
a trápiaceho sa boháča. Chcel, aby Abrahám poslal Lazára na svet ako
svedka o týchto veciach jeho piatim bratom. Je dobré, ak nám záleží na
spáse našich príbuzných, ale nech nám na tom záleží pokiaľ žijeme
a pokiaľ žijú oni. Po smrti sa už totiž nedá pred Bohom nič vylobovať
ani pre seba, ani pre príbuzných.
Piata skutočnosť spočíva v tom, že najväčším varovaním pre nás živých
– aby sme sa nedostali na miesto múk – je slovo Božie. Vo svätom písme
nachádzame všetky potrebné inštrukcie na to, ako žiť, aby sme sa
nemuseli ocitnúť na mieste múk. Nemusíme vymýšľať nič nové. Pán nám dal
jasný návod, ktorý nepotrebujeme vylepšovať ani meniť.
Posledná, šiesta skutočnosť, nadväzuje na predchádzajúcu. „Keď
Mojžiša a prorokov neposlúchajú, nedajú sa presvedčiť, ani keby niekto
z mŕtvych vstal.“ To znamená, ak neberieš vážne Evanjelium – sväté
písmo, ak toto slovo neposlúchaš, potom neočakávaj nejaké nadprirodzené
zjavenia, ktoré by ti mali pomôcť k viere alebo k obráteniu sa.
Bratia a sestry, ak všetko zhrnieme, z dnešného Ježišovho podobenstva
pre nás vyplýva hlavne to, aby sme mali srdcia otvorené pre tých, ktorí
sú na tom ešte horšie ako my! Spravodlivosti bude zadosťučinené. Krivdy
nezostanú nepovšimnuté. Vydávajme svedectvo o Bohu svojim blížnym, kým
žijeme! Po smrti je už neskoro. Amen.
Komentáre
Zverejnenie komentára