Lk 12, 16-21
Bratia a sestry,
zaujímavý návrh vyslovil jeden z Ježišových poslucháčov, keď Ho prosil o zásah v spore o dedičstvo. Učiteľ, povedz môjmu bratovi, aby sa so mnou podelil o majetok. Ježiš zareagoval okamžite: Človeče, kto ma ustanovil za sudcu medzi vami? Otázku položenú poslucháčom využil na prednesenie katechézy na tému múdreho postoja voči dočasným dobrám.
Evanjelium nám hovorí o dvoch slabostiach človeka, a to
o žiadostivosti a klamstve. A návnada založená na týchto osídlach mala
chuť vlastníctva. Rajské ovocie, o ktorom hovorí Kniha Genezis, pokúšalo
už prvých ľudí. Chceli mať všetko to, čo má Boh. Pokušiteľ predsa
hovoril: Budete ako bohovia. Odvtedy deti Evy, čiže aj my stále
podliehajú pokušeniu vlastniť. Toto pokušenie sa dostáva k slovu zvlášť
pri rozdelení majetku.
Dedičstvo… Koľko je problémov, koľko utrpenia kvôli vykonaniu pokynov
z testamentu alebo pri rozdeľovaní majetku bez testamentu… Koľko peňazí
dokážu pri tejto príležitosti pohltiť súdy a vrecká advokátov. Kto
lepšie pozná tieto mechanizmy, vynikajúco chápe odpoveď Ježiša, ktorý je
šťastný, že Ho nikto neustanovil za sudcu či advokáta vo veciach
dedičstva. Ježiš si uvedomuje svoje poslanie, ktoré má na tejto zemi.
Ono sa týka vyňatia človeka z dočasnosti, do ktorej sa človek nechal
chytiť.
Vzťah k dočasným veciam, a zvlášť k veciam dedičstva je ukazovateľom
múdrosti človeka i ukazovateľom poriadku panujúceho v jeho rodine. Ak sa
súrodenci hádajú o to, čo majú zdediť, tak o múdrosti nieto reči.
Rodičia, keď píšu testament, robia poslednú skúšku z výchovy. V reakcii
ich detí sa totiž ukazuje celé ovocie ich rodičovskej námahy – múdrosť
i láska alebo ich povrchnosť a nenávisť. Múdre a pokojné vysporiadanie
majetkových záležitostí nám dovoľuje dôverovať tým, ktorí slobodným
spôsobom, zameraní na zhodu, pristupujú k dedeniu majetku. Žiadostivosť
je totiž akýmsi veľkým i temným tajomstvom ľudského srdca. Zaslepená
žiadostivosť vlastniť dokáže zničiť seba i blízkych, len preto, aby
človek „mal“…
Treba venovať pozornosť argumentácii, ktorá sa týka múdreho prístupu
k dobrám tohto sveta, ktorú nám podáva Kristus. Náš život totiž nezávisí
od vlastnenia majetku.
Božie Slovo adresované boháčovi v podobenstve musí byť vpísané do srdca každého človeka: Blázon, ešte tejto noci požiadajú dušu od teba, a čo si si nahonobil, čie bude? Zhromažďovanie
majetku so zabudnutím na krehkosť života je fatálnym omylom. Pochopil
to aj izraelský mudrc Kazateľ, keď napísal: márnosť nad márnosť, všetko je len márnosť. On
už niekoľko storočí pred Kristom nadobudol dištanc od dobier tohto
sveta a zo slobody voči nim urobil ukazovateľa múdrosti človeka.
Komentáre
Zverejnenie komentára