Strach a úzkosť
V súčasnej psychológii a filozofii sa rozlišuje medzi dvoma príbuznými pojmami, medzi „strachom“ a „úzkosťou“.
Pod „strachom“ sa rozumie
konkrétny strach, keď človek celkom presne vie, čoho sa bojí. Žiak môže
mať strach pred skúškou, rodič môže mať strach o svoje deti, môžeme mať
strach zo straty peňazí, strach, že sa nám stane nehoda a podobne. V
týchto a podobných prípadoch vieme presne opísať predmet svojho strachu.
Pod úzkosťou rozumieme taký
strach, ktorý síce pociťujeme, neraz veľmi silne, ale nevieme celkom
jasne určiť, čoho sa konkrétne bojíme. Toto rozlišovanie medzi strachom a
úzkosťou nebolo umelo vyšpekulované, ale je odvodené zo skúsenosti,
ktorú má človek sám so sebou. My budeme dnes podrobnejšie uvažovať o
úzkosti a o tom, ako je možné prekonať ju.
I keď pri úzkosti nemôžeme hovoriť o jej predmete tak konkrétne ako pri strachu, tak predsa aj úzkosť má určitý obsah. Štúdiom literatúry a filozofie z celého priebehu ľudských dejín sa došlo k záveru, že existujú tri veľké typy úzkosti: úzkosť pred osudom a smrťou, úzkosť pred vinou a odsúdením, úzkosť pred prázdnotou a nezmyselnosťou.
Úzkosť pred osudom je pocit, že
sme v rukách nejakých slepých síl osudu, ktorý nás ovláda a proti
ktorému sme bezmocní. Úzkosť pred smrťou nie je iba úzkosť pred
bolesťou, ktorá súvisí so zomieraním – to by sme mohli pomenovať skôr
strachom pred smrťou. Úzkosť pred smrťou je úzkosť z prázdnoty, ktorá by
mohla nasledovať po smrti, úzkosť z možného nebytia, úzkosť z toho, či
smrť neznamená náš absolútny zánik.
Úzkosť pred vinou a odsúdením
vzniká vtedy, keď sa nás zmocní pocit viny, keď nás začnú trápiť výčitky
svedomia a my nemôžeme pred nimi ujsť, keď sa nás zmocní strach pred
Božím súdom a tušenie, že na tomto súde neobstojíme.
Úzkosť pred prázdnotou a
nezmyselnosťou vzniká vtedy, keď sa človeka zmocní pocit, že nič z toho,
čo robí a čo prežíva, nemá zmysel, keď nedokáže mať opravdivú radosť z
obsahu svojho života, keď sa mu do duše namiesto radosti nasťahuje
trvalý smútok, trvalá melanchólia.
Tieto tri druhy úzkosti nepociťuje
každý človek rovnako, nepociťuje ich vždy. Ale v rozličných
kombináciách a rozličnej sile nachádzajú sa v bytosti každého človeka.
Za dlhý čas môžu byť skryté, nepoznané, ale určité životné okolnosti ich
môžu celkom nečakane vytiahnuť zo skrytosti na svetlo vedomia. Hovoríme
teda o niečom, čo sa týka každého z nás.
Sú obdobia aj v ľudských dejinách, keď sú tieto úzkosti viac skryté, a iné obdobia, keď sa v masových rozmeroch dostávajú na povrch, ovládnu tisíce a milióny ľudí. Vtedy nachádzajú svoje vyjadrenie aj v literatúre, umení, filozofii a v rozličných duchovných a historických pohyboch. Rozborom dejín sa prišlo na konštatovanie zaujímavej skutočnosti: že totiž jednotlivé typy týchto úzkostí sa vo veľkých rozmeroch a s veľkou silou dostávajú na povrch na konci jednotlivých veľkých historických období.
Na konci staroveku sa veľmi silno
dostala do popredia úzkosť pred osudom a smrťou. Na konci stredoveku
nadobudla veľkú silu úzkosť pred vinou a odsúdením. Na konci novoveku,
teda práve v našej dobe, sa dostáva k slovu hlavne úzkosť z prázdnoty a
nezmyselnosti.
Pravdaže, i keď je niektorý typ úzkosti v popredí, neznamená to, že by tie ostatné zmizli. Prítomné sú aj tie ostatné, i keď nie tak výrazne ako ten hlavný typ úzkosti, ktorým je charakterizované príslušné obdobie.
Pre nás je dôležité uvedomiť si,
že všetky tri spomenuté typy úzkosti sa môžu zmocniť a zmocňujú aj
dnešného človeka. Zmocňujú sa i nás, a hádam každý z nás, ak dokáže
aspoň trocha načúvať, čo sa odohráva v jeho vlastných hĺbkach, pozná
niečo z týchto úzkostí.
Pocit úzkosti je nepríjemný a človek sa usiluje zbaviť sa ho. Existuje mnoho rozličných pokusov takejto svojpomoci. Viedlo by nás ďaleko, keby sme ich chceli všetky rozoberať. Stačí, keď si uvedomíme výsledok takýchto pokusov. Na nejaký čas dávajú človeku pocit, že sa zbavil úzkosti, ale potom sa ukáže, že to bolo iba dočasné utíšenie, otupenie, a úzkosť sa dostaví opäť, a to neraz s ešte väčšou silou.
Človek, ktorý prešiel cez takéto
neúspešné pokusy, alebo ktorý má možnosť sledovať ich v priebehu
ľudských dejín a vidieť ich stroskotanie, si kladie otázku: Existuje
skutočná pomoc na zvládnutie týchto úzkostí? Existuje možnosť prekonať
ich? Ak áno, kde je táto pomoc? Kresťanská viera na túto otázku odpovedá: Jediná skutočná pomoc na zvládnutie úzkosti, na získanie odvahy k životu je: Milosť Pána Ježiša Krista a láska Božia i spoločenstvo Svätého Ducha... (2 Kor 13, 13)
Čo všetko ľudia v staroveku a až
po dnešné dni robili a robia zo strachu pred osudom?! Astrológia v
staroveku nadobúdala až smiešne formy. Kto si to mohol finančne dovoliť,
radil sa s astrológom ešte aj o tom, kedy je vhodné ísť k holičovi.
Všelijaké kúzla a mágia mala tiež slúžiť na to, aby sa človek aspoň
trocha oslobodil od moci osudu. A dnešné horoskopy? Niekto ich číta s
pobavením alebo to tvrdí, ale koľko je tých, ktorí im pripisujú vážnosť!
Bol by to veľmi obsiahly a pritom smiešna a súčasne smutný zoznam, keby
sme pospisovali všetko, čo ľudia robili a robia zo strachu, z úzkosti
pred osudom.
Do tohto bezmocného a sebaklamného
úsilia vkladá apoštol Pavol jedno posolstvo s mohutným obsahom: Nič,
nijaká kozmická moc, nijaká moc osudu nás nemôže odlúčiť od Božej lásky,
ktorú nám Boh dal v Ježišovi. Nedokážeme si v plnom rozsahu ani
predstaviť, aké oslobodenie to bolo pre starovekého človeka, keď si
mohol s celým srdcom osvojiť toto posolstvo. To je veta, ktorá aj nás
oslobodzuje od úzkosti pred osudom. Nie sme v rukách slepého, temného
osudu, ale sme v rukách láskavého Boha, nebeského Otca. Nech by nás
láskavý Boh viedol aj po cestách, ktorých zmysel momentálne nerozumieme,
vedie nás predsa k cieľu a z jeho lásky nikdy nevypadneme. Láska Božia
je autentickou, opravdivou odpoveďou aj na tú druhú úzkosť, na úzkosť
pred smrťou. Smrťou nevstupujeme do prázdnoty, ale do blízkosti toho
istého láskavého Boha, ktorý nás už v tomto pozemskom živote viedol
tajomným spôsobom.
Milosť Pána Ježiša Krista je
odpoveďou na úzkosť pred vinou a odsúdením. Čo všetko ľudia na konci
stredoveku robili, aby sa zbavili úzkosti pred vinou a odsúdením, aby
našli milostivého Boha – odpustky, púte a podobne. Ale nikdy nemali
konečnú istotu, či urobili dosť, či to, čo robia, Boh priaznivo prijíma.
Jediné opravdivé, účinné riešenie
tohto problému sa našlo vo viere, že Pán Boh poslal svojho Syna Ježiša
Krista, aby nám priniesol odpustenie hriechov. Nič iné na svete ako
viera v milosť Pána Ježiša Krista nedokáže nás oslobodiť od úzkosti pred
vinou a odsúdením. Koľkí ľudia, ktorí za dlhú dobu pre svoje viny
nemohli nájsť utíšenie výčitiek svedomia, našli nakoniec pokoj duše v
milosti Pána Ježiša Krista. To je aj pre nás jediná cesta. Keď sa nás
zmocní pocit viny a nemôžeme pred ním uniknúť, vtedy je Vykupiteľ Ježiš
Kristus našou jedinou záchranou.
Spoločenstvo Svätého Ducha je
odpoveďou na ten tretí typ úzkosti, na úzkosť pred prázdnotou a
nezmyselnosťou. Človek sa síce aj v tejto veci usiluje o svojpomocné
riešenie. Napĺňa svoj čas obsahom, ktorý sa mu javí ako zmysluplný, ale
aj tak sa ho môže zmocniť pocit, že to všetko možno nemá nijaký zmysel, a
stará otázka a stará úzkosť pred nezmyselnosťou sa dostavuje s novou
silou.
Ako môže byť Svätý Duch odpoveďou
na túto úzkosť? Takto: Pôsobenie Svätého Ducha sa týka predovšetkým
ľudskej osoby. Podľa biblického svedectva a podľa cirkevného učenia je
dielom Svätého Ducha posvätenie človeka. „Posvätenie“ je náboženský
pojem a nemusí byť každému na prvé počutie jasný. Vysvetlenie je
jednoduché a poukazuje na veľmi závažnú udalosť: Posvätenie znamená, že
Svätý Duch vedie človeka k tomu, aby sa skutočne, fakticky stal tým, čím
je vo svojej podstate, tým, na čo mu Stvoriteľ dal predpoklady. Pán Boh
stvoril človeka na svoj obraz. Svojím hriechom človek tento obraz v
sebe deformoval, pokazil na nepoznanie. Svätý Duch pracuje na
jednotlivých ľuďoch, aby sa v nich tento pôvodný Boží obraz obnovil. I
keď sa nám nepodarí objaviť, čo by mohlo byť zmyslom jestvovania vesmíru
a prírody na tejto zemi, tak predsa jedno, a to práve to
najdôležitejšie pre nás môžeme povedať: Zmyslom jestvovania človeka v
jeho terajšej situácii je, aby sa v ňom obnovil obraz Boží, aby sa
človek stal v plnom, peknom, pôvodnom zmysle človekom. To je náš cieľ. I
ak ho v tomto živote v plnosti nedosiahneme, tak predsa zmysluplný
život je len ten, ktorý sa pohybuje smerom k tomuto cieľu. Ale pohybovať
sa smerom k tomuto cieľu – to nie je v našej moci. Len ak sa otvoríme
pre pôsobenie Svätého Ducha, budeme kráčať týmto smerom, a tak sa
oslobodíme, budeme oslobodení od úzkosti pred prázdnotou a
nezmyselnosťou.
Božia Láska, Kristova milosť
a spoločenstvo Svätého Ducha – to je jediná skutočná odpoveď na úzkosti,
ktorými je preniknutý náš život. Iné riešenie nevidíme. Niet inej
cesty. Ponúkajú sa síce – ako sme si všimli – aj rozličné iné riešenia
problémov, ktoré sú obsiahnuté v ľudskej situácii. Keby sa našlo lepšie
riešenie, radi by sme ho preskúmali a prijali. Ale doteraz sa v našom
zornom poli neobjavilo nič lepšie, a ani nepredpokladáme, že sa objaví.
Preto tieto tri veci, ktoré sú obsahom nášho textu zo záveru 2. listu
apoštola Pavla Korinťanom cirkevnému zhromaždeniu: Milosť Pána Ježiša Krista a láska Božia i spoločenstvo Svätého Ducha –
to je naše osobné krédo, osobné vyznanie, ktorého sa pevne pridŕžame,
lebo to je pre nás jediný základ, na ktorom môžeme získať odvahu k
peknému, dôstojnému životu.
Dnes je sviatok Svätej Trojice. V
celej prednáške sme hovorili vlastne o diele Trojjediného Boha, o jednej
dôležitej stránke tohto diela. Učenie o Svätej Trojici patrí medzi
najťažšie články cirkevného učenia. Treba si uvedomiť, že toto učenie
nevzniklo z nejakej luxusnej záľuby v špekuláciách. Kresťanstvo vstúpilo
do sveta, ktorý bol plný rozličných náboženských a filozofických
názorov. Z dejín teológie vieme, že učenie o Svätej Trojici bolo
potrebné na obrazu kresťanského posolstva pred deformáciami, ktorými
bolo toto posolstvo ohrozené.
I keď do tajomstva Svätej Trojice
neprenikneme svojím rozumom, tak predsa i dnes nám toto učenie môže
zdôrazniť jedno: Boh, ako jeden Trojjediný Boh, nám okrem mnohých iných
vecí pomáha riešiť problémy spojené s našou úzkosťou. Túto pomoc nám
ponúka a poskytuje ako Boh Stvoriteľ, Boh Vykupiteľ, Boh Posvätiteľ.
Všetko to smeruje k tomu, aby sme nemuseli donekonečna zostať rozorvanou
bytosťou, ale aby sme sa stali jednotnou bytosťou, v ktorej budú všetky
rozličné sily v dokonalom súlade, v dokonalej harmónii. Čím viac
pochopíme tento zámer Boží, čím viac sa k tomuto cieľu dáme privádzať a
budeme sa približovať, tým viac pochopíme dielo Trojjediného Boha vo
svete a v našom vlastnom živote.
Komentáre
Zverejnenie komentára