Veľký Piatok - PRVÝ OBYVATEĽ KRISTOVHO KRÁĽOVSTVA
Dnes tiež – ako hovoril k miliónom poslucháčov cez rádio biskup Fulton Sheen – mnohí opakujú za Židmi stojacimi okolo kríža: Zostúp z kríža a uveríme Ti.
Zostúp z kríža v ústach moderného človeka znamená: Nehlásaj náuku
o utrpení, o nutnosti zapretia seba samého, ukrižovaní svojich zlých
vášní. Nevyžaduj od nás ťažké veci, také ako čistota pred sobášom,
vernosť v manželstve, odpustenie nepriateľom či zriekanie sa časti
svojho majetku pre chudobných. Ľudia našich čias, a často i my medzi
nimi, hovoria: Nechceme, aby panoval nad nami ktosi, kto vyžaduje také
veci. Naopak, radi by sme prijali za kráľa toho, kto hlása náboženstvo
konzumizmu a príjemností bez obmedzení.
Nerozumní, nechápeme, že ak Kristus vyžaduje od nás rôzne zriekania,
to, čo bežne nazývame krížom, tak to robí z lásky k nám, pre naše dobro.
Obmedzením nášho slepého pudu k príjemnosti chce nás oslobodiť od
degenerácií i chorôb, chce nám dať opravdivú radosť. Zasa, keď žiada
odpustenie a zrieknutie sa nenávisti, chce uchrániť spoločnosť pred
anarchiou a vojnami. Zriekanie sa je iba prostriedkom, a nie cieľom.
Cieľom je Jeho Kráľovstvo lásky a pokoja.
Okrem Židov a žoldnierov vysmievajúcich sa z Krista našlo sa pri
kríži niekoľko osôb, ktoré mali s Ním súcit. Jednou z nich bol dobrý
lotor. On počul zlostné slová, plné výsmechu, ale im neveril. Pozorujúc
dobrotu Krista, počúvajúc slová odpustenia, uveril nielen v Jeho
nevinnosť, ale aj v to, že je Mesiášom, opravdivým Kráľom Izraela.
Vidíme tu pôsobenie Božej milosti. Toto obrátenie tiež svedčí, že v duši
nejedného zločinca sa ukrýva mnoho šľachetnosti. Preto Kristus na jeho
prosbu: Ježišu, spomeň si na mňa, keď prídeš do svojho kráľovstva (Lk 23, 42), dáva odpoveď: Veru, hovorím ti: Dnes budeš so mnou v raji (Lk 23, 43).
Slová dobrého lotra svedčia, že on pochopil pravdu, že Kristovo
Kráľovstvo nie je z tohto sveta, že sa nezakladá ani na ozbrojenej
armáde, ani na bohatom poklade. Vieme, že túto pravdu nechápali ešte
dobre v deň umučenia Apoštolovia.
Dobrý lotor sa stal prvým obyvateľom Kristovho Kráľovstva v jeho
konečnej, nebeskej fáze. To je aj „prvé svätorečenie obyvateľa zeme,
jediné, ktoré vykonal Ježiš, nie v nádhere baziliky…, bola to
kanonizácia nie Božieho sluhu, o hrdinskosti čností ktorého niet
pochybností vďaka prísnemu procesu skúmania, ale na smrť odsúdeného a to
počas vykonávania rozsudku“ (Padre Mariano).
Mnoho svätých, ako aj obyčajných kresťanov má pobožnosť k dobrému
lotrovi. Mikuláš Koperník prikázal, aby mu na hrob vyryli slová: „Nie
milosť daná Pavlovi, nie odpustenie udelené Petrovi, ale preukáž mi
milosrdenstvo, ktoré si preukázal hriešnikovi na kríži“.
Pascal napísal: „Agónia Krista bude trvať do konca sveta“. Teológia
učí, že Kristus netrpí už vo svojom oslávenom tele, trpí však vo svojom
mystickom tele, v Cirkvi. Trpí v každom chorom, prenasledovanom, ranenom
alebo zabíjanom človeku. A tu máme úžasné pole na preukázanie súcitu
i pomoci Kristovi ukrytému v blížnych. To, čo robíme jednému z
najmenších Jeho bratov, robíme Jemu samému.
Svojou aktívnou láskou môžeme pomaly obmedziť utrpenia vo svete,
čiastočne oslobodiť blížnych od kríža, dovoliť tak Kristovi zostúpiť z
kríža. Kristus túži, aby v Jeho Kráľovstve neboli ľudia, ktorí pozerajú
ľahostajne, ako jeruzalemský zástup, na trpiaceho alebo čo je horšie,
ešte sa Mu vysmievajú.
Uvedomujeme si, že život mnohých z nás sa v menšom alebo väčšom
stupni podobá životu dobrého lotra. A preto peknou vecou bude, ak z času
na čas budeme Kristovi prednášať prosbu, akú Mu adresoval S. Waitz,
biskup zo Salzburgu: „Pane, keď budem kedysi zomierať, povedz mi ako
dobrému lotrovi po Tvojej pravici: Ešte dnes budeš so mnou v raji“.
Komentáre
Zverejnenie komentára